Rozważania Biblijne do Czytań Niedzielnych - Marzenna Szeszko - Polska Misja Katolicka Strasbourg

STRASBOURG
POLSKA MISJA KATOLICKA
Mission Catholique Polonaise de Strasbourg
Przejdź do treści

Rozważania Biblijne do Czytań Niedzielnych - Marzenna Szeszko

II Niedziela zwykła 17 stycznia 2021
Pierwsze czytanie   -   z pierwszej ksiegi Samuela 3, 3b-10. 19
Samuel zaś spał w przybytku Pańskim, gdzie znajdowała się Arka Przymierza. Wtedy Pan zawołał Samuela, a ten odpowiedział: «Oto jestem». Potem pobiegł do Helego mówiąc mu: «Oto jestem: przecież mię wołałeś». Heli odrzekł: «Nie wołałem cię, wróć i połóż się spać». Położył się zatem spać. Lecz Pan powtórzył wołanie: «Samuelu!» Wstał Samuel i poszedł do Helego mówiąc: «Oto jestem: przecież mię wołałeś». Odrzekł mu: «Nie wołałem cię, synu. Wróć i połóż się spać». Samuel bowiem jeszcze nie znał Pana, a słowo Pańskie nie było mu jeszcze objawione. I znów Pan powtórzył po raz trzeci swe wołanie: «Samuelu!» Wstał więc i poszedł do Helego, mówiąc: «Oto jestem: przecież mię wołałeś». Heli spostrzegł się, że to Pan woła chłopca. Rzekł więc Heli do Samuela: «Idź spać! Gdyby jednak kto cię wołał, odpowiedz: Mów, Panie, bo sługa Twój słucha». Odszedł Samuel, położył się spać na swoim miejscu. Przybył Pan i stanąwszy zawołał jak poprzednim razem: «Samuelu, Samuelu!» Samuel odpowiedział: «Mów, bo sługa Twój słucha». Samuel dorastał, a Pan był z nim. Nie pozwolił upaść żadnemu jego słowu na ziemię.
-       Poczatek czytanej dzis ksiegi, opisuje powolanie Samuela. Tekst ten napisany jest stylu powiesci.
-       W tekstach biblijnych, czesto trzeba czytac “miedzy wierszami”.
Samuel jest dzieckiem cudu bowiem jego matka Anna, byla bezplodna. Pewnego dnia, zlozyla przysiege Bogu mowiac, ze jesli urodzi syna, to poswieci go Jemu. Gdy Samuel przyszedl na swiat Anna dotrzymala slowa. Powierzyla swego syna podeszlemu w wieku kaplanowi Helemu, ktory byl strozem sanktuarium w Szilo (Shiloh). Dzisiaj jest to niewielka osada, znajdujaca sie 30 km na polnoc od Jerozolimy. Jednak za czasow Samuela bylo ono poteznym i waznym miejscem kultu, gdzie spotykaly sie wszystkie plemiona Izraela. To tam, kolo roku 1050 pne, Samuel zostal powolany na proroka. I stal sie jednym z najbardziej znanych prorokow w historii Izraela. Jeremiasz porownal go do samego Mojzesza.
·         Pan jednak powiedział mi: «Nawet gdyby Mojżesz i Samuel stanęli przede Mną, serce moje nie skłoniłoby się ku temu ludowi….” (Jr 15,1)
·         Wśród Jego kapłanów są Mojżesz i Aaron, i Samuel wśród tych, co wzywali Jego imienia: wzywali Pana, On ich wysłuchiwał.” (Ps 99,6)
Podobnie jak Mojzesz, Samuel byl przywodca duchowym i politycznym jednoczesnie: widzimy, jak sprawuje kult skladajac ofiary, innym razem wystepuje w roli sedziego. To jemu, bedzie powierzone ukoronowanie dwoch pierwszych krolow Izraela – Saula i Dawida. Z pewnoscia odgrywal tez wazna role na dworze : przekazuje decyzje Boze krolom. Jest wtedy przedstawiany jako prawdziwy prorok.
·         « Młody Samuel usługiwał Panu pod okiem Helego. W owym czasie rzadko odzywał się Pan, a widzenia nie były częste »
·         « Samuel dorastał, a Pan był z nim. Nie pozwolił upaść żadnemu jego słowu na ziemię. Wszyscy Izraelici od Dan aż do Beer-Szeby poznali, że Samuel stał się rzeczywiście prorokiem Pańskim. I w dalszym ciągu Pan objawiał się w Szilo, albowiem ukazywał się Samuelowi w Szilo. Heli był bardzo stary, tymczasem jego synowie trwali w złym postępowaniu wobec Pana. » (1 S 3,19-21)
-       Te slowa sa przestroga przed falszywymi prorokami. Prawdziwego proroka powolywal tylko Bog, by przekazywal Jego slowo ludowi Izraela.
-       Autor ksiegi Samuela, chce umocnic wiare narodu wybranego. Przypomina mu, ze Bog nie zapomina o nim, nawet wtedy, gdy wydaje sie, ze milczy…To wlasnie wtedy, gdy « rzadko odzywał się Pan, a widzenia nie były częste », Bog powolal jednego z najwiekszych Prorokow !
Bog powolal Samuela, gdy bym jeszcze dzieckiem – On objawia Swa moc w tym, co slabe….
·         Pan zaś odpowiedział mi: «Nie mów: "Jestem młodzieńcem", gdyż pójdziesz, do kogokolwiek cię poślę, i będziesz mówił, cokolwiek tobie polecę.
Nie lękaj się ich, bo jestem z tobą, by cię chronić» - wyrocznia Pana.
I wyciągnąwszy rękę, dotknął Pan moich ust i rzekł mi: «Oto kładę moje słowa w twoje usta. Spójrz, daję ci dzisiaj władzę nad narodami i nad królestwami, byś wyrywał i obalał, byś niszczył i burzył, byś budował i sadził». (Jr 1,7-10)
Psalm 40, 2.4 7-11
Złożyłem w Panu całą nadzieję;
On schylił się nade mną
i wysłuchał mego wołania.
I włożył w moje usta śpiew nowy,
pieśń dla naszego Boga.
Wielu zobaczy i przejmie ich trwoga,
i położą swą ufność w Panu.
Nie chciałeś ofiary krwawej ani obiaty,
lecz otwarłeś mi uszy;
całopalenia i żertwy za grzech nie żądałeś.
Wtedy powiedziałem: «Oto przychodzę;
w zwoju księgi o mnie napisano:
Jest moją radością, mój Boże, czynić Twoją wolę,
a Prawo Twoje mieszka w moim wnętrzu».
Głosiłem Twoją sprawiedliwość w wielkim zgromadzeniu;
oto nie powściągałem warg moich - Ty wiesz, o Panie.
Sprawiedliwości Twojej nie kryłem w głębi serca.
Głosiłem Twoją wierność i pomoc.
Nie taiłem Twej łaski ani Twej wierności
przed wielkim zgromadzeniem.
« Nie chciałeś ofiary krwawej ani obiaty lecz otwarłeś mi uszy; całopalenia i żertwy za grzech nie żądałeś. Wtedy powiedziałem: «Oto przychodzę; »
-       Te slowa moga wydawac sie zaskakujace tym, ktorzy mysla, ze Bog wymaga od czlowieka ofiar.
Trzeba bylo niezwyklej pedagogii, przekazywanej przez Prorokow, by zmienic praktyki skladania ofiar, by przemieniac relacje narodu wybranego z Bogiem Jedynym.
W ciagu wiekow, w miare poznawania prawdziwego Oblicza Boga, zmieniala sie praktyka skladania ofiar.
-       na Dalekim Wschodzie, istniala ona na dlugo przed pojawieniem sie narodu wybranego
-       dla narodu wybranego, byla srodkiem komunikacji z Bogiem
-       byla ona podobna do praktyk innych ludow, z wyjatkiem tego, ze od poczatku historii biblijnej, zabronione bylo skladanie ofiar z ludzi.
·         « Albowiem synowie Judy czynili nieprawość przed moimi oczami - wyrocznia Pana - umieścili swe obrzydliwe bożki w domu, nad którym wzywano mojego imienia, aby go zbezcześcić. I zbudowali wyżynę Tofet w dolinie Ben-Hinnom, aby palić w ogniu swoich synów i córki, czego nie nakazałem i co nie przyszło Mi nawet na myśl. » (Jr 7,30-31)
·         « Słuchajcie słowa Pańskiego, królowie judzcy i mieszkańcy Jerozolimy! To mówi Pan Zastępów, Bóg Izraela: Oto sprowadzę klęskę na to miejsce, tak że każdemu, kto to usłyszy, zaszumi w uszach. Opuścili bowiem Mnie i zbezcześcili to miejsce, paląc kadzidła obcym bogom, których nie znali ani oni, ani ich przodkowie, ani królowie judzcy, i napełnili to miejsce krwią niewinnych. Zbudowali nadto wyżyny Baalowi, by palić swoich synów w ogniu jako ofiary dla Baala, czego nie nakazałem ani nie poleciłem i co nie przyszło Mi nawet na myśl. » (Jr 19,3-5)
·         « I zbudowali wyżyny Baala w dolinie Ben-Hinnom, by ofiarować swych synów i swoje córki ku czci Molocha. Nie poleciłem im tego ani Mi na myśl nie przyszło, by można czynić coś tak odrażającego i doprowadzać Judę do grzechu. » (Jr 32,35)
1.       W miare uplywu wiekow, praktyka skladania ofiar przez narod wybrany, rozwija sie, ewoluuje. ¨Przez dlugi czas, ofiary byly skladane w duchu przeblagania czy wyproszenia lask. Bylo to wowczas, gdy wyobrazano sobie Boga, jako gniewajacego sie, groznego, wiec starano sie Go przeblagac, uciszyc Jego gniew. Traktowano skladanie ofiar w sposob magiczny, probujac « przekupic » Go.
Kiedy zaczeto odkrywac, ze Bog kocha czlowieka i troszczy sie o niego, ze na Jego laske nie trzeba zasluzyc bo jest bezinteresownym darem, wtedy zmienial sie sens skladania ofiar. « magiczne gesty » zamienily sie w gesty bedace znakiem zawartego Przymierza. A w czasach Nowego Testamentu, te gesty staja sie gestami milosci i wdziecznosci.
Celem pedagogi biblijnej jest nauczenie czlowieka przejscia od kalkulacji swoich zaslug do logiki Bozej Laski, do przyjecia Jej jako bezinteresownego daru.
2.       W ciagu wiekow, zmienial sie tez przedmiot ofiar. Zaczeto rozumiec, ze aby zlozyc ofiare, nie trzeba zabijac ale dawac zycie. Zrozumiano, ze « dawanie zycia » braciom, prawdziwe wspomaganie ich, zbliza do Boga
·         « Miłości pragnę, nie krwawej ofiary, poznania Boga bardziej niż całopaleń. » (Oz 6,6)
3.    Ostatni etap tej pedagogii Prorokow, przedstawia ideal ofiary, ktorym jest sluzba braciom.
·         « Nie chciałeś ofiary krwawej ani obiaty lecz otwarłeś mi uszy; całopalenia i żertwy za grzech nie żądałeś. Wtedy powiedziałem: «Oto przychodzę; »
Drugie czytanie -  1 Kor 6, 13 - 20
Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie oddam się w niewolę. Pokarm dla żołądka, a żołądek dla pokarmu. Bóg zaś unicestwi jedno i drugie. Ale ciało nie jest dla rozpusty, lecz dla Pana, a Pan dla ciała. Bóg zaś i Pana wskrzesił i nas również swą mocą wskrzesi z martwych. Czyż nie wiecie, że ciała wasze są członkami Chrystusa? Czyż wziąwszy członki Chrystusa będę je czynił członkami nierządnicy? Przenigdy! Albo czyż nie wiecie, że ten, kto łączy się z nierządnicą, stanowi z nią jedno ciało? Będą bowiem - jak jest powiedziane - dwoje jednym ciałem. Ten zaś, kto się łączy z Panem, jest z Nim jednym duchem. Strzeżcie się rozpusty; wszelki grzech popełniony przez człowieka jest na zewnątrz ciała; kto zaś grzeszy rozpustą, przeciwko własnemu ciału grzeszy. Czyż nie wiecie, że ciało wasze jest świątynią Ducha Świętego, który w was jest, a którego macie od Boga, i że już nie należycie do samych siebie? Za [wielką] bowiem cenę zostaliście nabyci. Chwalcie więc Boga w waszym ciele!
„Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść.“
-       Pawel pisze do Koryntian w czasach, gdy miasto to slynelo z rozwiązłego zycia. Popularne wowczas powiedzenie “zyc jak w Koryncie”, znaczylo prowadzic rozwiazle zycie.
-       Pawel nie mowi o tym, co zakazane czy dozwolone. Napomina Koryntian, by zyli zgodnie ze Chrztem Swietym. Dodaje, ze „nie wszystko przynosi korzysc,i ze istnieja postepowania, niegodne chrzescijanina.“
« Wszystko mi wolno“
-       Niektorzy chrzescijanie skupiali sie tylko na tej czesci zdania, zapominajac zupelnie o tym, ze „nie wszystko przynosi korzysc“.
-       Pawel tlumaczy, ze poniewaz Duch Swiety zostal nam dany, to On inspiruje nasze dzialanie i pomaga rozeznac, co dobre. Trzeba Go jednak nasluchiwac…
Niektorzy z tamtejszych chrzescijan uwazali, ze zycie seksualne jest tak samo witalne dla czlowieka, jak zywienie.
Oto odpowiedz Pawla:
1.       Zycia seksualnego nie mozna porownywac do zywienia, koniecznego do przezycia biologicznego ciala.
Dla Pawla slowo cialo oznacza caly byt czlowieka – nie jest to rozroznienie ciala i duszy.
2.       Od chwili Chrztu Swietego, nie nalezymy juz do siebie samych - jestesmy zjednoczeni z Jezusem.
·         «Czyż nie wiecie, że ciała wasze są członkami Chrystusa?“
·         Czyż nie wiecie, że ciało wasze jest świątynią Ducha Świętego, który w was jest, a którego macie od Boga, i że już nie należycie do samych siebie?“
-       Slowa uslyszane na drodze do Damaszku: „Pawle, dlaczego Mnie przesladujesz?“, uzmyslowily Pawlowi, intymna wiez Chrystusa z kazdym ochrzczonym.
« ciało wasze jest świątynią Ducha Świętego“
-       W tatmtych czasach te slowa brzmialy bardzo mocno – panowal powszechny szacunek i respect dla swiatyn, uwazanych za miejsca sakralne. Dla Pawla, jako Zyda, swiatynia Jerozolimska byla uprzywilejowanym miejscem Obecnosci Boga. Teraz lepiej mozemy zrozumiec slowa : „Chwalcie więc Boga w waszym ciele!“ znaczy to, ze nasze zycie, nasza osoba, moze byc odbiciem obecnosci Boga…
3. Pawel wyklada Koryntianom teologie ludzkiego ciala. Tlumaczy, ze:
-       jest ono czescia Ciala Chrystusa,
-       jest przeznaczone do zmartwychwstania,
-       jest tez swiatynia Ducha Swietego i emanuje obecnoscia Boga.
« Za [wielką] bowiem cenę zostaliście nabyci.“
-       Nie chodzi tu oczywiscie o handel ale o cale dzielo Zbawienia ludzkosci, o wszystko, czego Bog dokonal, aby przywrocic nam wolnosc.
Ewangelia  -  wedlug Jana  1, 35-42
Nazajutrz Jan znowu stał w tym miejscu wraz z dwoma swoimi uczniami i gdy zobaczył przechodzącego Jezusa, rzekł: «Oto Baranek Boży». Dwaj uczniowie usłyszeli, jak mówił, i poszli za Jezusem. Jezus zaś odwróciwszy się i ujrzawszy, że oni idą za Nim, rzekł do nich: «Czego szukacie?» Oni powiedzieli do Niego: «Rabbi! - to znaczy: Nauczycielu - gdzie mieszkasz?» Odpowiedział im: «Chodźcie, a zobaczycie». Poszli więc i zobaczyli, gdzie mieszka, i tego dnia pozostali u Niego. Było to około godziny dziesiątej. Jednym z dwóch, którzy to usłyszeli od Jana i poszli za Nim, był Andrzej, brat Szymona Piotra. Ten spotkał najpierw swego brata i rzekł do niego: «Znaleźliśmy Mesjasza» - to znaczy: Chrystusa. I przyprowadził go do Jezusa. A Jezus wejrzawszy na niego rzekł: «Ty jesteś Szymon, syn Jana, ty będziesz nazywał się Kefas» - to znaczy: Piotr.
«Oto Baranek Boży»
- Jan Chrzciciel naucza nad brzegiem Jordanu. Towarzysza mu dwaj uczniowie, ktorzy uslyszawszy slowa Jana: «Oto Baranek Boży», oboje zaraz poszli za Jezusem.
       Wyrazenie “Baranek Boży” mialo wowczas cztery znaczenia:
1.       Baranka ofiarowywanego na Pasche.
·         « Dzień ten będzie dla was dniem pamiętnym i obchodzić go będziecie jako święto dla uczczenia Pana. Po wszystkie pokolenia - na zawsze w tym dniu świętować będziecie. (…) Dziesiątego dnia tego miesiąca niech się każdy postara o baranka dla rodziny, o baranka dla domu. Gdy się was zapytają dzieci: cóż to za święty zwyczaj? - tak im odpowiecie: "To jest ofiara Paschy na cześć Pana, który w Egipcie ominął domy Izraelitów. Poraził Egipcjan, a domy nasze ocalił"».» (Wyj  rozdzial 12)
2.       Slowo « baranek » odnosil sie tez do oczekiwanego Mesjasza
·         Dręczono Go, lecz sam się dał gnębić, nawet nie otworzył ust swoich.
Jak baranek na rzeź prowadzony, jak owca niema wobec strzygących ją,
tak On nie otworzył ust swoich.” (Iz 53,7)
·         “Oto się powiedzie mojemu Słudze, wybije się, wywyższy i wyrośnie bardzo. Jak wielu osłupiało na Jego widok - - tak nieludzko został oszpecony Jego wygląd i postać Jego była niepodobna do ludzi. » ( Iz 52,13-14)
-       Wedlug proroka Izajasza, Mesjasz bedzie cierpial i zostanie zabity ale bedzie  wywyzszony…wypelni swa misje wybawienia ludzkosci.
3.       Nawiazywalo do Izaaka, umilowanego syna Abrahama, do sceny ofiarowania go….
-       Jan Ewangelista widzi w Jezusie nowego Izaaka, syna umilowanego przez ojca, calkowicie ufajacego Ojcu…
·         « Wtedy powiedziałem: «Oto przychodzę; w zwoju księgi o mnie napisano: Jest moją radością, mój Boże, czynić Twoją wolę.» (Ps 40, 8-9)
-       Kiedy Izaak pyta ojca : « gdzie jest baranek na ofiare ? », Abraham odpowiada mu, ze Bog sam go sobie znajdzie.
·         « Izaak odezwał się do swego ojca Abrahama: «Ojcze mój!» A gdy ten rzekł: «Oto jestem, mój synu» - zapytał: «Oto ogień i drwa, a gdzież jest jagnię na całopalenie?» Abraham odpowiedział: «Bóg upatrzy sobie jagnię na całopalenie, synu mój». I szli obydwaj dalej. » (Rodz 22, 7-8)
Odkad Bog powstrzymal Abrahama od zlozenia swego umilowanego syna w ofierze, stalo sie jasnym dla narodu wybranego, ze nie nie chce On, by skladano w ofierze ludzi. A bylo to dosc powszechne w czasach Abrahama, wsrod innych ludow.
4.       Nawiazywalo do Mojzesza.
Komentarze zydowskie do ksiegi Wyjscia, porownuja Mojzesza do baranka : uzywaja obrazu wagi, na ktorej z jednej strony jest polozony : faraon ze swymi wojskami, a po drugiej stronie : baranek symbolizujacy Mojzesza.
-       Mojzesz porownany do niewinnego baranka, pokonal silne wojsko faraona…Z pomoca Boza, « maly, slaby i pokorny » Mojzesz, przyczynil sie do uwolnienia narodu wybranego z rak faraona…  
-       Baranek jest tu ofiara i jednoczesnie zwyciezca.
 * » Wiecie bowiem, że z waszego, odziedziczonego po przodkach, złego postępowania zostali wykupieni nie czymś przemijającym, srebrem lub złotem, ale drogocenną krwią Chrystusa, jako baranka niepokalanego i bez zmazy. » ( 1 P 1, 18-19)
Jezus, Baranek Bozy.
- Wszystkie cztery, powyzsze znaczenia tego tytulu, odnosza sie do Jezusa. On jest prawdziwym « Barankiem paschalnym », ktory uwolnil ludzkosc od najwiekszego niewolnictwa, jakim jest grzech i pojednal ja z Bogiem.
Pierwsze czytanie - Psalm                       Drugie czytanie - Ewangelia    
Porządek Mszy świętych.
Msze św. w języku polskim:

Niedziele i uroczystości - godz. 11.00
Pierwszy piątek miesiąca - godz. 19.30
Pierwsza sobota miesiąca - godz. 9.30

Msze św. w języku francuskim:
Niedziele i uroczystości - 9.45
Każdego 13-go dnia miesiąca - godz. 20.00
Adres :
Polska Misja Katolicka w Strasburgu
ks. Ryszard Górski
Siedziba: Parafia Notre Dame de Lourdes 9, Rue du Hohwald
67000 Strasbourg
Dojazd: TRAM: B i F Laiterie
Tel: 03.88.32.31.60

Mission Catholique Polonaise de Strasbourg
Wróć do spisu treści