Rozważania Biblijne - Polska Misja Katolicka Strasbourg

STRASBOURG
POLSKA MISJA KATOLICKA
Mission Catholique Polonaise de Strasbourg
Przejdź do treści

Rozważania Biblijne

do
Czytań Niedzielnych
XViII niedziela zwykła, 2 sierpnia 2020

Marzenna Szeszko  
Pierwsze czytanie  –  z ksiegi Izajasza 55, 1-3
O, wszyscy spragnieni, przyjdźcie do wody, przyjdźcie, choć nie macie pieniędzy! Kupujcie i spożywajcie, <dalejże, kupujcie> bez pieniędzy i bez płacenia za wino i mleko! Czemu wydajecie pieniądza na to, co nie jest chlebem? I waszą pracę - na to, co nie nasyci? Słuchajcie Mnie, a jeść będziecie przysmaki i dusza wasza zakosztuje tłustych potraw. Nakłońcie wasze ucho i przyjdźcie do Mnie, posłuchajcie Mnie, a dusza wasza żyć będzie. Zawrę z wami wieczyste przymierze:
są to niezawodnie łaski dla Dawida.
-       Czytany dzis fragment znajduje sie pod koniec drugiej czesci ksiegi Izajasza,  nazywanej “ksiega pocieszenia Izraela”, zwiazanej z koncem wygnania i powrotem do Ojczyzny. Jej 55 rozdzial poucza, w jakim duchu powinien narod wybrany powrocic z wygnania: przypomina cztery glowne tematy zwiazane z Przymierzem.
1. Bog udziela swych darow bezinteresownie.
           * « przyjdźcie, choć nie macie pieniędzy »
          * » kupujcie bez pieniędzy »
- Bog miluje nas Miloscia Milosierna, pochyla sie nad malymi, slabymi i grzesznikami…
- Serce tego, kto daje sie « pochlonac » Miloscia Boza, przemienia sie i sprawia, ze coraz bardziej staje sie on na Jego obraz i podobienstwo…i coraz lepiej uczy sie bezinteresownosci.
2. Walka z idolatria.
           * « Czemu wydajecie pieniądza na to, co nie jest chlebem?”
            - co znaczy: “nie szukajcie, nie inwestujcie waszego czasu  i sil w zdobywanie pseudo szczescia…tylko Bog Jedyny ma klucze do prawdziwego szczescia i wolnosci…wystarczy Mu zaufac…”
 3. Zaufanie Bogu, sluchanie Go.
            * « Nakłońcie wasze ucho i przyjdźcie do Mnie, posłuchajcie Mnie, a dusza wasza żyć będzie. »
- Bog oczekuje od nas otwartosci serca (w jezyku biblijnym « otwartych uszu ») i zaufania Mu w kazdej sytuacji.
 4. Bog zawsze jest wierny Przymierzu, ktore zawarl z narodem wybranym.
           * “Zawrę z wami wieczyste przymierze: są to niezawodnie łaski dla Dawida.”
         -Te slowa nawiazuja do obietnicy, jaka zlozyl prorok Natan Dawidowi:
              * “A teraz przemówisz do sługi mojego, Dawida: To mówi Pan Zastępów: Zabrałem cię z pastwiska spośród owiec, abyś był władcą nad ludem moim, nad Izraelem. I byłem z tobą wszędzie, dokąd się udałeś, wytraciłem przed tobą wszystkich twoich nieprzyjaciół. Dam ci sławę największych ludzi na ziemi. Wyznaczę miejsce mojemu ludowi, Izraelowi, i osadzę go tam, i będzie mieszkał na swoim miejscu, a nie poruszy się więcej, a ludzie nikczemni nie będą go już uciskać jak dawniej. (…) Kiedy wypełnią się twoje dni i spoczniesz obok swych przodków, wtedy wzbudzę po tobie potomka twojego, który wyjdzie z twoich wnętrzności, i utwierdzę jego królestwo. On zbuduje dom imieniu memu, a Ja utwierdzę tron jego królestwa na wieki. Ja będę mu ojcem, a on będzie Mi synem, a jeżeli zawini, będę go karcił rózgą ludzi i ciosami synów ludzkich. Lecz nie cofnę od niego mojej życzliwości, jak ją cofnąłem od Saula, twego poprzednika, którego opuściłem. Przede Mną dom twój i twoje królestwo będzie trwać na wieki. Twój tron będzie utwierdzony na wieki». (2 Sm 7, 8-16)
- Narod wybrany, przebywajac w niewoli, doswiadczajac biedy i upokorzen, czasem bal sie, ze Bog go opuscil na zawsze…Tymczasem Milosc Boza jest bezwarunkowa i darmowa, nawet gdy czlowiek jest niewierny, Bog zawsze  dochowuje wiernosci.
PSALM – 145, 8-9 ; 15-18
Pan jest łagodny i miłosierny,
nieskory do gniewu i bardzo łaskawy.
Pan jest dobry dla wszystkich
i Jego miłosierdzie ogarnia wszystkie Jego dzieła.
Oczy wszystkich oczekują Ciebie,
Ty zaś dajesz im pokarm we właściwym czasie.
Ty otwierasz swą rękę
i wszystko, co żyje, nasycasz do woli.

Pan jest sprawiedliwy na wszystkich swych drogach
i łaskawy we wszystkich swoich dziełach.
Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają,
wszystkich wzywających Go szczerze.
-       Spiewany dzis psalm, nalezy do gatunku “alfabetycznych”. Kazda zwrotka zaczyna sie kolejna litera alfabetu hebrajskiego.
-       Caly ten psalm jest wyznaniem wdziecznosci narodu wybranego za dar Przymierza i wyznaniem wiary, ze cale jego zycie “od A do Z” nalezy do Boga.
·         Tyś sprawiedliwy i rządzisz wszystkim sprawiedliwie: skazać kogoś, kto nie zasłużył na karę, uważasz za niegodne Twojej potęgi. Podstawą Twojej sprawiedliwości jest Twoja potęga, wszechwładza Twa sprawia, że wszystko oszczędzasz. Moc swą przejawiasz, gdy się nie wierzy w pełnię Twej potęgi, i karzesz zuchwalstwo świadomych. Potęgą władasz, a sądzisz łagodnie i rządzisz nami z wielką oględnością, bo do Ciebie należy moc, gdy zechcesz.   Nauczyłeś lud swój tym postępowaniem, że sprawiedliwy powinien być dobrym dla ludzi. I wlałeś synom swym wielką nadzieję, że po występkach dajesz nawrócenie.» (Mdr 12, 15-19)
“Pan jest łagodny i miłosierny, nieskory do gniewu i bardzo łaskawy. “

- slowa te nawiazuja do sceny obiawienia sie Boga Mojzeszowi w plonacym krzaku i pozniej na Synaju:
·         «Przeszedł Pan przed jego oczyma i wołał: «Jahwe, Jahwe, Bóg miłosierny i litościwy, cierpliwy, bogaty w łaskę i wierność. » (Wyj 34,6)
           Przez symbol plonacego krzaku, ktory plonie nie niszczac niczego dokola, Bog tlumaczy Mojzeszowi, ze jest obecny wsrod swego ludu, ze ta Obecnosc niczego nie niszczy…ze wybral sobie narod, w ktorego zyciu pragnie objawiac swoja Obecnosc…a narod ten bedzie swiadczyl wobec innych ludow i narodow, ze Bog jest blisko ludzi i ze nie trzeba sie Go bac.
           Powyzszy fragment Ksiegi Wyjscia, przypomina tez, ze :
-       Bog wychodzi z inicjatywa, wychodzi do czlowieka ale czeka tez na jego odpowiedz i wspolprace. Slowa « Oto jestem ! » wypowiedziane przez Mojzesza, Abrahama i wielu innych, na przestrzeni wiekow, sprawily ze Bog dokonal wielu dziel wyzwolenia czlowieka…
-       Slowa wypowiedziane do Mojzesza : «Nie zbliżaj się tu! Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą. » (Wyj 3,5), mowia o tym, ze « zdjecie sandalow » czyli pewien rodzaj ogolocenia siebie jest konieczny, aby czlowiek mogl stanac w obecnosci Boga…
·         «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z ręki Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód. » (Wyj 3, 7-8)
-       Serce Boga jest otwarte na niedole czlowieka…
-       Slowa « moj lud » nawiazuja do Przymierza.
« Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają, wszystkich wzywających Go szczerze.”
-       Bog jest transcendentny, zupelnie inny od czlowieka i jednoczesnie bardzo mu bliski… wspolczujacy…przychodzacy z pomoca tym, ktorzy szczerze Go wzywaja…
“Pan jest dobry dla wszystkich i Jego miłosierdzie ogarnia wszystkie Jego dzieła. Oczy wszystkich oczekują Ciebie, Ty zaś dajesz im pokarm we właściwym czasie.”
-       Psalm 145 podkresla tez czulosc i opieke Boga.
Drugie czytanie  – Rz 8, 35. 37-39
Któż nas może odłączyć od miłości Chrystusowej? Utrapienie, ucisk czy prześladowanie, głód czy nagość, niebezpieczeństwo czy miecz? Jak to jest napisane: Z powodu Ciebie zabijają nas przez cały dzień, uważają nas za owce przeznaczone na rzeź. Ale we wszystkim tym odnosimy pełne zwycięstwo dzięki Temu, który nas umiłował. I jestem pewien, że ani śmierć, ani życie, ani aniołowie, ani Zwierzchności, ani rzeczy teraźniejsze, ani przyszłe, ani Moce, ani co wysokie, ani co głębokie, ani jakiekolwiek inne stworzenie nie zdoła nas odłączyć od miłości Boga, która jest w Chrystusie Jezusie, Panu naszym.
« Któż nas może odłączyć od miłości Chrystusowej? Utrapienie, ucisk czy prześladowanie, głód czy nagość, niebezpieczeństwo czy miecz? (… ) jestem pewien, że ani śmierć, ani życie, ani aniołowie, ani Zwierzchności (…) nie zdoła nas odłączyć od miłości Boga, która jest w Chrystusie Jezusie, Panu naszym. »
-       Nieco wczesniej, Pawel pisze : « Cóż więc na to powiemy? Jeżeli Bóg z nami, któż przeciwko nam? On, który nawet własnego Syna nie oszczędził, ale Go za nas wszystkich wydał, jakże miałby wraz z Nim i wszystkiego nam nie darować? (w.32)
-       Nikt nie moze zniszczyc Przymierza, jakie Bog zawarl ze swoim ludem i ktore do konca wypelnil Jezus.
« we wszystkim tym odnosimy pełne zwycięstwo dzięki Temu, który nas umiłował. «
-       W czytanym dzis fragmencie listu do Rzymian, Pawel podejmuje jeden z glownych tematow poruszanych w Starym Testamencie :
·         Nikt ani nic nie moze nas odłączyć od miłości Boga.
-       Pawel tlumaczy, ze przez Chrzest Swiety, zostalismy wszczepieni w Chrystusa i trzeba nam czerpac z Ducha Swietego, by trwac w tym wszczepieniu, by cokolwiek sie dzieje, trwac w Milosci Chrystusa…wtedy, dzieki Niemu « odnosimy pelne zwyciestwo we wszystkim »…
-       Pawel nawiazuje tu do slow proroka Izajasza :
·         « Pan Bóg Mnie wspomaga, dlatego jestem nieczuły na obelgi, dlatego uczyniłem twarz moją jak głaz i wiem, że wstydu nie doznam. » (Iz 50,7
-       Trudne sytuacje, ciezkie doswiadczenia nie oddzielaja nas od Chrystusa i mozemy wykorzystac je w sluzbie Krolestwa Niebieskiego. Pawel bedac w wiezieniu, cieszyl sie, ze dzieki temu, mogl ewangelizowac.
·         « Bracia, chcę, abyście wiedzieli, że moje sprawy przyniosły raczej korzyść Ewangelii, tak iż kajdany moje stały się głośne w Chrystusie w całym pretorium i u wszystkich innych. I tak więcej braci, ośmielonych w Panu moimi kajdanami, odważa się bardziej bez lęku głosić słowo Boże. » (Flp 1, 12-14)
·         « Niektórzy wprawdzie z zawiści i przekory, drudzy zaś z dobrej woli głoszą Chrystusa. Ci ostatni [głoszą] z miłości, świadomi tego, że jestem przeznaczony do obrony Ewangelii. Tamci zaś, powodowani niewłaściwym współzawodnictwem, rozgłaszają Chrystusa nieszczerze, sądząc, że przez to dodadzą ucisku moim kajdanom. Ale cóż to znaczy? Jedynie to, że czy to obłudnie, czy naprawdę, na wszelki sposób rozgłasza się Chrystusa. A z tego ja się cieszę i będę się cieszył. Wiem bowiem, że to mi wyjdzie na zbawienie dzięki waszej modlitwie i pomocy, udzielanej przez Ducha Jezusa Chrystusa. » (Flp 1, 14-18)
·         «  Wiemy też, że Bóg z tymi, którzy Go miłują, współdziała we wszystkim dla ich dobra, z tymi, którzy są powołani według [Jego] zamiaru. » (Rz 8,28)
·         « Pan mi powiedział: «Wystarczy ci mojej łaski. Moc bowiem w słabości się doskonali». Najchętniej więc będę się chlubił z moich słabości, aby zamieszkała we mnie moc Chrystusa. Dlatego mam upodobanie w moich słabościach, w obelgach, w niedostatkach, w prześladowaniach, w uciskach z powodu Chrystusa. Albowiem ilekroć niedomagam, tylekroć jestem mocny. » (2 Kor 12, 9-10)
·         « Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus. Choć nadal prowadzę życie w ciele, jednak obecne życie moje jest życiem wiary w Syna Bożego, który umiłował mnie i samego siebie wydał za mnie. » (Ga 2,20)
·         « Wytrwajcie we Mnie, a Ja [będę trwał] w was. Podobnie jak latorośl nie może przynosić owocu sama z siebie - jeśli nie trwa w winnym krzewie - tak samo i wy, jeżeli we Mnie trwać nie będziecie. » (J 15,4)
Ewangelia  – Mt 14, 13 – 21
Gdy Jezus to usłyszał, oddalił się stamtąd w łodzi na miejsce pustynne, osobno. Lecz tłumy zwiedziały się o tym i z miast poszły za Nim pieszo. Gdy wysiadł, ujrzał wielki tłum. Zlitował się nad nimi i uzdrowił ich chorych. A gdy nastał wieczór, przystąpili do Niego uczniowie i rzekli: «Miejsce to jest puste i pora już spóźniona. Każ więc rozejść się tłumom: niech idą do wsi i zakupią sobie żywności!» Lecz Jezus im odpowiedział: «Nie potrzebują odchodzić; wy dajcie im jeść!» Odpowiedzieli Mu: «Nie mamy tu nic prócz pięciu chlebów i dwóch ryb». On rzekł: «Przynieście Mi je tutaj!» Kazał tłumom usiąść na trawie, następnie wziąwszy pięć chlebów i dwie ryby, spojrzał w niebo, odmówił błogosławieństwo i połamawszy chleby dał je uczniom, uczniowie zaś tłumom. Jedli wszyscy do sytości, i zebrano z tego, co pozostało, dwanaście pełnych koszy ułomków. Tych zaś, którzy jedli, było około pięciu tysięcy mężczyzn, nie licząc kobiet i dzieci.
« Gdy Jezus to usłyszal, oddalił się stamtąd w łodzi na miejsce pustynne, »
-       Chodzi tu o egzekucje Jana Chrzciciela.
-       Jezus dowiedziawszy sie o zabiciu go, oddalil sie w spokojne miejsce. Jednak dosc szybko pojawily sie tam tlumy ludzi szukajace Go.
«Nie potrzebują odchodzić; wy dajcie im jeść!»
-       Jezus wypowiada te slowa wiedzac, ze Uczniowie sa w stanie nakarmic tlumy tylko o tym jeszcze nie wiedza, jeszcze nie wystarczajaco wierza, ze to mozliwe…
-       Mateusz opisujac to zdarzenie, nawiazuje do historii proroka Elizeusza, zyjacego osiem wiekow wczesniej w Krolestwie Polnocnym, ktora wszyscy dobrze znali.
    Pewnego dnia, w czasie panujacego glodu, ktos przyniosl w ofierze pierwociny swych zbiorow rolnych. Bylo to dwadziescia chlebow jęczmiennych i troche świeżego zboża. Normalnie ta ofiara przypadala Elizeuszowi. Jednak w sutyacji glodu, rozdal ja przybylym stu osobom. Bylo to bardzo malo dla tylu ludzi.
Elizeusz powiedzial swemu sludze : « Rozdaj te chleby ludziom, by je zjedli. » Wtedy zdziwiony sluga odpowiedzial : «Jakże to rozdzielę między stu ludzi?»
·         « Pewien człowiek przyszedł z Baal-Szalisza, przynosząc mężowi Bożemu chleb z pierwocin, dwadzieścia chlebów jęczmiennych i świeżego zboża w worku. On zaś rozkazał: «Podaj ludziom i niech jedzą!» Lecz sługa jego odrzekł: «Jakże to rozdzielę między stu ludzi?» A on odpowiedział: «Podaj ludziom i niech jedzą, bo tak mówi Pan: Nasycą się i pozostawią resztki». Położył więc to przed nimi, a ci jedli i pozostawili resztki - według słowa Pańskiego. » (2 Krl 4, 42-44)
-       « wziąwszy pięć chlebów i dwie ryby, spojrzał w niebo, odmówił błogosławieństwo i połamawszy chleby dał je uczniom, uczniowie zaś tłumom. Jedli wszyscy do sytości, i zebrano z tego, co pozostało, dwanaście pełnych koszy ułomków. Tych zaś, którzy jedli, było około pięciu tysięcy »
Co wspolnego maja te dwie historie ?
1.    Jezus i Eliseusz zawierzaja te sytuacje Bogu Ojcu i wierza, ze wystarczy jedzenia dla wszystkich :
·         Elizeusz cytuje slowa Bibli : « tak mówi Pan: Nasycą się i pozostawią resztki».
·         Jezus modli sie : « spojrzał w niebo, odmówił błogosławieństwo i połamawszy chleby dał je uczniom, uczniowie zaś tłumom. »
Jezus modlac sie uznaje, ze chleb jest darem Bozym i prosi Ojca, by stal sie pokarmem dla glodnych.
« Jedli wszyscy do sytości, i zebrano z tego, co pozostało, dwanaście pełnych koszy ułomków. »
·         «Słyszałem szemranie Izraelitów. Powiedz im tak: O zmierzchu będziecie jeść mięso, a rano nasycicie się chlebem. Poznacie wtedy, że Ja, Pan, jestem waszym Bogiem». Rzeczywiście wieczorem przyleciały przepiórki i pokryły obóz, a nazajutrz rano warstwa rosy leżała dokoła obozu. Gdy się warstwa rosy uniosła ku górze, wówczas na pustyni leżało coś drobnego, ziarnistego, niby szron na ziemi. » (Wyj 16, 12-14)
2.    Jezus i Elizeusz troszcza sie o glodujacych ludzi.
-       Ksiega Krolewska wspomina, ze za zycia proroka Elizeusza, panowal glod w calym Krolestwie.
-       Mateusz pisze, ze Jezus « wsiadl do łodzi i oddalił się na miejsce pustynne » : zatem tam, gdzie nie ma pozywienia….
           Mateusz tlumaczy, w czytanym dzis fragmencie swej Ewangelii :
-        ze kiedy dzielimy sie z innymi, szczegolnie tym, czego mamy malo….staje sie cud…
-       ze kiedy pokornie uznajemy swa niemoc i wolamy do Boga o pomoc, wtedy On obdarza nas swymi darami w obfitosci…
Pierwsze czytanie - Psalm                       Drugie czytanie - Ewangelia    
Porządek Mszy świętych.
Msze św. w języku polskim:

Niedziele i uroczystości - godz. 11.00
Pierwszy piątek miesiąca - godz. 19.30
Pierwsza sobota miesiąca - godz. 9.30

Msze św. w języku francuskim:
Niedziele i uroczystości - 9.45
Każdego 13-go dnia miesiąca - godz. 20.00
Adres :
Polska Misja Katolicka w Strasburgu
ks. Ryszard Górski
Siedziba: Parafia Notre Dame de Lourdes 9, Rue du Hohwald
67000 Strasbourg
Dojazd: TRAM: B i F Laiterie
Tel: 03.88.32.31.60
CREATED WITH MACIEJ KŁOBUCHOWSKI
Mission Catholique Polonaise de Strasbourg
Wróć do spisu treści