Rozważania Biblijne - Polska Misja Katolicka Strasbourg

STRASBOURG
POLSKA MISJA KATOLICKA
Mission Catholique Polonaise de Strasbourg
Przejdź do treści

Rozważania Biblijne

do
Czytań Niedzielnych
XIV niedziela zwykła, 05 LIPIEC 2020

Marzenna Szeszko  
Pierwsze czytanie – Za 9, 9-10
 
Raduj się wielce, Córo Syjonu, wołaj radośnie, Córo Jeruzalem! Oto Król twój idzie do ciebie, sprawiedliwy i zwycięski. Pokorny - jedzie na osiołku, na oślątku, źrebięciu oślicy. On zniszczy rydwany w Efraimie i konie w Jeruzalem, łuk wojenny strzaska w kawałki, pokój ludom obwieści. Jego władztwo sięgać będzie od morza do morza, od brzegów Rzeki Eufrat aż po krańce ziemi.
 
 
1.       Tytul « Córa Syjonu » czy « Córa Jeruzalem » nie dotyczy konkretnej osoby ? oznacza miasto Jerozolime.
 
2.       Czytane dzis slowa sa pelne tryumfu i pocieszenia, co jak wiemy oznacza, ze pisane sa w czasie trudnych doswiadczen. Tutaj konkretnie jest czas wojny okolo 330 roku pne : « Król twój idzie do ciebie, sprawiedliwy i zwycięski…. On zniszczy rydwany w Efraimie i konie w Jeruzalem, łuk wojenny strzaska w kawałki… »
 
3.       Zachariasz uzywa slownictwa ktore zazwyczaj oznacza Mesjasza : « Król twój idzie do ciebie, sprawiedliwy i zwycięski. Pokorny - jedzie na osiołku, na oślątku, źrebięciu oślicy… ».
 
-       Lud wybrany oczekuje Krola, ktory przyniesie pokoj i zaprowadzi sprawiedliwosc
 
·         « O Boże, przekaż Twój sąd królowi i Twoją sprawiedliwość synowi królewskiemu. I panować będzie od morza do morza, od Rzeki aż po krańce ziemi » (Ps 77)
 
 
W czytanym dzis fragmencie, Zachariasz podkresla trzy rzeczy :
 
a)       « On pokój ludom obwieści » : od czasow niewoli babilonskiej narod wybrany zrozumial, ze Bog obejmuje swymi planami nie tylko jego ale cala ludzkosc.
 
b)      « On zniszczy rydwany w Efraimie i konie w Jeruzalem”: te slowa zapowiadaja odrestaurowanie i zjednoczenie dawnego Krolestwa Dawida. W czasie gdy Zacharisz pisze ten tekst, prawie nic nie pozostalo z tego Krolestwa. Zarowno Polnoc (Efraim) jaki i Poludnie (Jerozolima) utracily niezaleznoc.
 
c)       Zachariasz zapowiada cos nowego : « Król twój idzie do ciebie… Pokorny - jedzie na osiołku, na oślątku, źrebięciu oślicy » : osiol uwazany byl wowczas za zwierze ubogich. Dopiero krol Salomon wprowadzil konie do armii i do uzytku codziennego na swym dworze. Choc warto przypomniec, ze w czasie swej sakry krolewskiej jechal na mule swego ojca. (1Krl 1,32)
 
 
 
Wczesniej Prorok Izajasz (Iz 50,6; 53,7) zapowiadal, ze Mesjasz bedzie:
 
-       pokorny i wierny,
 
-       ze wypelni dzielo Boze
 
-       nie bedzie bal sie przesladowan, doswiadczy ich
 
-       poprzez Jego cierpienie lud wybrany odzyska pokoj i pojedna sie z Bogiem
 
-       nie bedzie nosil tytulu krola
 
-       pelen Ducha Bozego
 
 
 
Zachariasz przedstawia tradycyjna postac Mesjasza:
 
-       jest On krolem
 
-       jest pokorny
 
-       najwazniejsze dla Niego jest wprowadzenie pokoju
 
 
 
Triumfalny wjazd Jezusa do Jerozolimy na osle odpowiada czterem opisom biblijnym:
 
 
1.    dzisiejszemu z Zachariasza
 
2.    z Ewangelii Mateusza (Mt 21,5)
 
3.    z Ewangelii Lukasza ( Lk 24,27)
 
4.    z Ewangelii Jana (J12,15)
 
 
 
Dlaczego Ewangelisci interesowali sie tekstaem Zachariasza?
 
 Po smierci i Zmartwychwstaniu Jezusa, Apostolowie staneli przed trudna do zglebienia dla nich enigma. Z jednej strony, po przezyciu tak wielu rzeczy u boku Jezusa, nie maja watpliwosci, ze jest On Mesjaszem. Jednak z drugiej strony, widza ze odbiega On od obrazu Tego, ktory narod Izraela oczekiwal od wiekow – od triumfujacego Mesjasza - krola. Dlatego wlasnie tekst Zachariasza (podobnie jak tekst o Sludze z Izajasza) ulatwil im zrozumienie. Zachariasz szkicuje protret Mesjasza jako krola, potomka Dawida, ktory nie szuka zaspokojenia wlasnych marzen o wielkosci, bogactwie czy podbojach innych ziem. “Jego” Mesjasz poswieca sie calkowiecie sluzbie swemu ludowi: to On zaprowadzi pokoj na ziemi, wiernie realizujac Bozy plan
Psalm 145
Chcę Cię wywyższać, Boże mój, Królu,
i błogosławić imię Twe na zawsze i na wieki.
Każdego dnia będę Cię błogosławił
i na wieki wysławiał Twe imię.
Pan jest łagodny i miłosierny,
nieskory do gniewu i bardzo łaskawy.
Pan jest dobry dla wszystkich
i Jego miłosierdzie ogarnia wszystkie Jego dzieła.
Niechaj Cię wielbią, Panie, wszystkie dzieła Twoje
i święci Twoi niech Cię błogosławią!
Niech mówią o chwale Twojego królestwa
i niech głoszą Twoją potęgę,
Królestwo Twoje królestwem wszystkich wieków,
Twoje panowanie trwa przez wszystkie pokolenia.
<Pan jest wierny we wszystkich swych słowach
i we wszystkich swoich dziełach święty>.
Pan podtrzymuje wszystkich, którzy padają,
i podnosi wszystkich zgnębionych.
-       Po hebrajsku, pslaterz jest nazywany ‘ksiega uwielbienia’
-       Czytany dzis psalm, jako jedyny z calego psalterza jest zatytuowany  ‘uwielbienie’: przedmiotem tego uwielbienia jest tu krolestwo Boga, ktory zawarl Przymierze ze swoim ludem.
-       Spiewany byl w czasie liturgii odnowienia Przymierza: Izraelici kontempluja w nim Boga - Krola, Ktory bezinteresownie zapewnia im ochrone.
-       Jest to psalm dziekczynny za Przymierze.
Pan jest wierny we wszystkich swych słowach / Pan podtrzymuje wszystkich, którzy padają, i podnosi wszystkich zgnębionych.”
Troche dalej powtarza sie to samo zestawienie:
Pan jest sprawiedliwy na wszystkich swych drogach i łaskawy we wszystkich swoich dziełach. / Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają, wszystkich wzywających Go szczerze.” (w.17 i 18)
-       Oznacza to, ze prawda, wiernosc i sprawiedliwosc Boga, sa wyrazami Jego Milosierdzia – wiecej nawet : ze najwieksza sprawiedliwosc na swiecie opiera sie na Milosci, a nie na kalkulacji czy na ważeniu argumentow !
-       Jesli zyjemy « wedlug Ducha Bozego », do czego zacheca nas  Pawel w liscie do Rzymian (dzisiejsze drugie czytanie), idziemy droga sprawiedliwosci, ktora jest synonimem milosierdzia.
Krol, o ktorym jest mowa w tym psalmie jest wyraznie inny od krolow ziemskich : jest on jednoczesnie wszechmocny i dobry : pragnie tylko szczescia dla swoich « poddanych ». Sila Jego potegi jest Milosc.
·         « Pan jest czuly i pelen wspolczucia, Bóg miłosierny i litościwy, cierpliwy, bogaty w łaskę i wierność… » (Wyj 34,6)
W modlitwie « Ojcze nasz » znajdujemy wiele pokrewienstw z psalmem 145 :
-       Bog jest Ojcem i krolem
-       Jest Ojcem pelnym wspolczucia
-       Jest krolem, ktorego jedynym pragnieniem jest, by kazdy czlowiek byl szczesliwy.
·         “…który pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy…” ( 1 Tm 2,4)
Psalm 145 jest czescia codziennej, modlitwy porannej zydow. Dla praktykujacego zyda poranek jest:
-       zwiastunem “nowosci”
-       zwiastunem odnowionego dziela stworzenia
-       przypomina o tym, ze zblizamy sie do do zapowiadanego Dnia Ostatecznego
Talmud (zawierajacy nauczanie rabbinow zyjacych w pierwszych wiekach naszej ery) zapewnia, ze kto odmowi ten psalm trzy razy kazdego dnia, moze byc pewny, ze stanie sie synem “przyszlego swiata”.
Drugie czytanie  -  Rz 9, 9 i 11-13
Wy jednak nie żyjecie według ciała, lecz według Ducha, jeśli tylko Duch Boży w was mieszka. Jeżeli zaś kto nie ma Ducha Chrystusowego, ten do Niego nie należy. A jeżeli mieszka w was Duch Tego, który Jezusa wskrzesił z martwych, to Ten, co wskrzesił Chrystusa z martwych, przywróci do życia wasze śmiertelne ciała mocą mieszkającego w was swego Ducha. Jesteśmy więc, bracia, dłużnikami, ale nie ciała, byśmy żyć mieli według ciała. Bo jeżeli będziecie żyli według ciała, czeka was śmierć. Jeżeli zaś przy pomocy Ducha uśmiercać będziecie popędy ciała - będziecie żyli.

« nie żyjecie według ciała, lecz według Ducha »
-              Odnajdujemy tu czesto poruszany przez Pawla, temat dwoch drog.
-              Pawel nigdy nie mowi o “ciele i duszy” ale o “zyciu wedlug ciala” i o “zyciu wedlug Ducha”.
“Zyc wedlug ciala”:
-              znaczy zyc bez Boga, oddalajac sie coraz bardziej od Niego i opierajac sie wylacznie na wlasnych silach i mozliwosciach,
-              znaczy zyc w ograniczeniu wlasnej inteligencji i sily, w ograniczeniu czystoludzkiego spojrzenia
-              to zyc jak Adam, ktory chce zyc, jak Bog i bez Jego pomocy
Zyc według Ducha »:
-              to pozwolic sie prowadzic Duchowi Bozemu,
-              zyc Jego sila
“jeżeli mieszka w was Duch Tego, który Jezusa wskrzesił z martwych”:
-              Jesli Duch Bozy mieszka w nas, to nie jestesmy juz pod wplywem czy pod wladza ciala.
-              Pawel powtarza te mysl trzy razy w czytanym dzis tekscie, co znaczy ze jest to bardzo wazne.
Pawel w swych listach wielokrotnie mowi o wolnosci czlowieka. Wy jednak nie żyjecie według ciała” oznacza, ze od chwili chrztu nie jestesmy juz niewolnikami zla, ze jestesmy w stanie przezwyciezyc slabosci pozwalajac, by milosc, pokoj, prawda i sprawiedliwosc triumfowaly w naszym zyciu.
Pawel tlumaczy, ze jestesmy wolni i w kazdej chwili mozemy na nowo wybierac i decydowac, jak postapic. Im wiecej miejsca zostawimy Duchowi Swietemu w naszym zyciu (to znaczy im czesciej bedziemy nasluchiwac Jego natchnien i je realizowac), tym wiecej bedzie w nas Zycia.
Przed swoim nawroceniem, Pawel wiernie przestrzegal zasad moralnych i religijnych narodu wybranego. Jednak “Duch Chrystusa” nie mieszkal jeszcze w nim. Uzywal przemocy przesladujac chrzescijan, dopuscil sie nawet zabojstwa. Odkad przyjal Chrzest cale jego zycie jest tak pelne natchnien Ducha Swietego. Pisze: “Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus. Choć nadal prowadzę życie w ciele, jednak obecne życie moje jest życiem wiary w Syna Bożego, który umiłował mnie i samego siebie wydał za mnie.” (Ga 2, 20)
Kiedy Duch Swiety bierze w posiadanie “nasz dom” ma to dwie konsekwencje:
1.                  Pierwsza jest obietnica zmartwychwstania: Duch Swiety dokona w nas tego, co wczesniej dokonal w Jezusie: „A jeżeli mieszka w was Duch Tego, który Jezusa wskrzesił z martwych, to Ten, co wskrzesił Chrystusa z martwych, przywróci do życia wasze śmiertelne ciała mocą mieszkającego w was swego Ducha.“
2.                  Nasze zycie zostalo przemienione moca Chrztu Swietego.
·                    „Ducha mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali.“ (Ez 36,27)
·                    „A nadzieja zawieść nie może, ponieważ miłość Boża rozlana jest w sercach naszych przez Ducha Świętego, który został nam dany.“ (Rz 5,5)
·                    „Owocem zaś ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, łagodność, opanowanie.“ (Ga 5,22)
Pawel odziedziczyl cale bogactwo tradycji Prorokow, ktorzy zaswiadczaja, ze nasza relacja do Boga weryfikuje sie w jakosci naszej relacji do blizniego.
„My wiemy, że przeszliśmy ze śmierci do życia, bo miłujemy braci, kto zaś nie miłuje, trwa w śmierci.“ (1J 3,14):
Ewangelia   -  Mt 11, 25-30
W owym czasie Jezus przemówił tymi słowami: «Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom. Tak, Ojcze, gdyż takie było Twoje upodobanie. Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn, i ten, komu Syn zechce objawić. Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię. Weźcie moje jarzmo na siebie i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokorny sercem, a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych. Albowiem jarzmo moje jest słodkie, a moje brzemię lekkie».
« Weźcie Moje jarzmo na siebie…“
-              Jest to wyrazenie czesto uzywane w Starym Testamencie, dotyczy Przymierza Boga z narodem wybranym.
-              Gdy ktos mowi, ze bierze na siebie „jarzmo Tory“ oznacza to, ze zobowiazuje sie przestrzegac Prawa Bozego, ze chce isc przez zycie krok w krok z Bogiem.
Dla praktykujacego zyda sluzba Torze nie jest ciezkim jarzmem ale droga szczescia.
Ben Syrach pisal :
 *  « Na koniec bowiem znajdziesz miejsce jej odpoczynku (w przestrzeganiu Prawa), a to ci się w radość obróci. Dyby jej będą ci walną obroną, a obroża jej strojem zaszczytnym. Złota bowiem jest na niej szata, a więzy jej są z nici purpurowych. » (Syr 6, 28-30).
       *  « Włóżcie kark wasz pod jarzmo i niech otrzyma dusza wasza naukę: aby ją znaleźć, nie trzeba szukać daleko. » (Syr 51, 26).
„Weźcie moje jarzmo na siebie i uczcie się ode Mnie (…) a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych.“
-              W czasach Starego Testamentu, mowiono o « radosci jarzma » czy o « radosnym jarzmie ».
-              Jezus nawiazuje do wiezi miedzy „jarzmem Tory“ a odpoczynkiem i ukojeniem.
„Albowiem jarzmo moje jest słodkie, a moje brzemię lekkie.»
-              Za czasow Jezusa, wsrod Faryzeuszy, byla grupa pedantow, ktorzy skrupulatnie przestrzegali Prawa zydowskiego. W ten sposob przedstawiali obraz ciezkiego „jarzma Tory“. To à propos nich Jezus mowil do tlumow: „ «Na katedrze Mojżesza zasiedli uczeni w Piśmie i faryzeusze. Czyńcie więc i zachowujcie wszystko, co wam polecą, lecz uczynków ich nie naśladujcie. Mówią bowiem, ale sami nie czynią. Wiążą ciężary wielkie i nie do uniesienia i kładą je ludziom na ramiona, lecz sami palcem ruszyć ich nie chcą.” (Mt 23, 2-4).
-              Z drugiej strony, wiekszosc zydow majaca trudnosci w przestrzeganiu wszystkich przykazan, ktore przywodcy religijni im narzucali, czula, ze jest przedmiotem pogardy.
-              Jezus proponuje wiec swym uczniom, by wzieli Jego jarzmo, ktore jest lekkie i latwe do uniesienia.
  ”Jarzmo Jezusa”
-              To po prostu prawo Milosci.
-              Jezus nam pomaga w niesieniu go, daje potrzebne sily.
« znajdziecie ukojenie (odpoczynek) dla dusz waszych“
-              W Starym Testamencie, Ziemia Obiecana byla przedstawiona jako miejsce odpoczynku.
-              Kiedy narod wybrany jest niewierny, Bog zwraca mu uwage: “Przeto przysiągłem w moim gniewie: «Nie wejdą do [miejsca] mego odpoczynku» (Psalm  95, 11)
-              “Spieszmy się więc wejść do owego odpoczynku, aby nikt nie szedł za tym samym przykładem nieposłuszeństwa.” (Hbr 4,11)
Nowoscia w czytanej dzis przemowie Jezusa jest to, ze wyraznie daje do zrozumienia, ze jest Bogiem. Bowiem tylko Bog mogl powiedziec «  Dam wam odpoczynek… Przyjmijcie Moje jarzmo…. ». Slowa te bardzo irytowaly zydow. Tymczasem ci z nich, ktorzy sa « utrudzeni i obciążeni » otwieraja swe serca. Pociaga ich postac Jezusa, Jego nauka i sposob mowienia oraz szacunek dla kazdego spotkanego czlowieka. To oni « cisi i pokorni sercem », spontanicznie zrozumieli, ze Jezus jest Bogiem.
·                    « «Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom… » (Mt 11, 25)
·                    « Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. » (Mt 16, 16-17).
Slowa Jezusa doskonale wpisuja sie w tradycje Starego Testamentu, ktora glosila, ze prawdziwa madrosc i inteligencja moze pochodzic tylko od Boga.  
·                    Ksiega rodzaju : obraz « drzewa zycia – wiedzy » o tym, co czyni czlowieka szczesliwym albo nieszczesliwym
-              Ksiega Hioba : « A skąd pochodzi mądrość i gdzie jest siedziba wiedzy? Człowiek nie zna tam drogi, nie ma jej w ziemi żyjących. Otchłań mówi: «Nie we mnie». «Nie u mnie» - tak morze dowodzi. Nie daje się za nią złota, zapłaty nie waży się w srebrze, nie płaci się za nią złotem z Ofiru, ni sardoniksem rzadkim, ni szafirem. Złoto i szkło jej nierówne, nie wymienisz jej na złote naczynie; nie liczy się kryształ i koral, perły przewyższa posiadanie mądrości. I topaz z Kusz nie dorówna, najczystsze złoto nie starczy. Bóg sam ją posiada Skąd więc pochodzi mądrość i gdzie jest siedziba wiedzy? Zakryta dla oczu żyjących, i ptakom powietrznym nieznana. Podziemie i Śmierć oświadczają: «Nie doszło tu echo jej sławy». Droga tam Bogu wiadoma, On tylko zna jej siedzibę…» (Hi 28,12-23)
-              « Cała mądrość od Boga pochodzi, jest z Nim na wieki.“ (Madrosc Syracha 1,1)
Za kazdym razem, gdy Jezus mowi o niepodwazalnych podstawach wiary, wyraza radosna wdziecznosc Ojcu. Zachwyca sie tez niepowtarzalna bliskoscia komuni z Ojcem:
           „Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn, i ten, komu Syn zechce objawić.“ (Mt 11,27)
Pierwsze czytanie - Psalm                       Drugie czytanie - Ewangelia    
Porządek Mszy świętych.
Msze św. w języku polskim:

Niedziele i uroczystości - godz. 11.00
Pierwszy piątek miesiąca - godz. 19.30
Pierwsza sobota miesiąca - godz. 9.30

Msze św. w języku francuskim:
Niedziele i uroczystości - 9.45
Każdego 13-go dnia miesiąca - godz. 20.00
Adres :
Polska Misja Katolicka w Strasburgu
ks. Ryszard Górski
Siedziba: Parafia Notre Dame de Lourdes 9, Rue du Hohwald
67000 Strasbourg
Dojazd: TRAM: B i F Laiterie
Tel: 03.88.32.31.60
CREATED WITH MACIEJ KŁOBUCHOWSKI
Mission Catholique Polonaise de Strasbourg
Wróć do spisu treści