Rozważania Biblijne do Czytań Niedzielnych - Marzenna Szeszko - Polska Misja Katolicka Strasbourg

STRASBOURG
POLSKA MISJA KATOLICKA
Mission Catholique Polonaise de Strasbourg
Przejdź do treści

Rozważania Biblijne do Czytań Niedzielnych - Marzenna Szeszko

XXX niedziela zwykła, 25 Października 2020
Pierwsze czytanie -  z ksiegi Wyjscia  22, 20 - 26
 
Nie będziesz gnębił i nie będziesz uciskał cudzoziemców, bo wy sami byliście cudzoziemcami w ziemi egipskiej. Nie będziesz krzywdził żadnej wdowy i sieroty. Jeślibyś ich skrzywdził i będą Mi się skarżyli, usłyszę ich skargę, zapali się gniew mój, i wygubię was mieczem i żony wasze będą wdowami, a dzieci wasze sierotami. Jeśli pożyczysz pieniądze ubogiemu z mojego ludu, żyjącemu obok ciebie, to nie będziesz postępował wobec niego jak lichwiarz i nie każesz mu płacić odsetek. Jeśli weźmiesz w zastaw płaszcz twego bliźniego, winieneś mu go oddać przed zachodem słońca, bo jest to jedyna jego szata i jedyne okrycie jego ciała podczas snu. I jeśliby się on żalił przede Mną, usłyszę go, bo jestem litościwy.
 
 
-       Ksiega Wyjscia zawiera wiele tekstow prawnych, przypisywanych Mojzeszowi. W rzeczywistosci ustanowil on tylko pierwsze prawa. Nastepne, zostaly dolaczone do tej ksiegi, jako do zbioru praw. Bowiem z biegiem czasu, powstaly nowe prawa, dotyczace nowych warunkow zycia czy nowych sytuacji zyciowych, szczegolnie po osiedleniu sie w ziemi obiecanej.
 
-       Narod wybrany nie byl pierwszym, ktory ustanawial prawa. I tak, w Urze Chaldejskim, z ktorego pochodzil Abraham, istnial kodeks prawny juz w 2050 roku pne. Znany jest tez kodeks Hammurabiego z 1750 roku pne, ktory obecnie mozna zobaczyc w muzeum Luwru.
 
-       Prawa narodu wybranego maja niektore cechy wspolne z powyzszymi kodeksami: posiadaja ten sam styl kazuistyczny (zdania zaczynajace sie od « jesli …pozyczysz komus…. »), bronia tez ludzi slabych i ubogich. Jednak wprowadzaja tez nowe rzeczy.
 
Nowoscia jest to, ze fundamentem prawa narodu wybranego jest wyzwolenie z niewoli egopskiej : Bog objawil sie jako Ten, Ktory wysluchuje blagania ucisnionych i przesladowanych, i przywraca im wolnosc oraz godnosc. Poprzez prawo, kontynuuje obrone i ochrone ponizanych i ucisnionych…
 
Wszystkie prawa narodu wybranego sa przenikniete przypomnieniem o wyzwalajacym czlowieka dziele Bozym. I tak, dekalog zaczyna sie slowami :
 
 
·         « «Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli. » (Wyj 20,2)
 
 
·         « Wyście widzieli, co uczyniłem Egiptowi, jak niosłem was na skrzydłach orlich i przywiodłem was do Mnie. 5 Teraz jeśli pilnie słuchać będziecie głosu mego i strzec mojego przymierza, będziecie szczególną moją własnością pośród wszystkich narodów, gdyż do Mnie należy cała ziemia. » (Wyj 19, 4-5)
 
 
·         «  Po długim czasie umarł król egipski; Izraelici narzekali na swoją ciężką pracę i jęczeli, a narzekanie na ciężką pracę dochodziło do Boga. I wysłuchał Bóg ich jęku, pamiętał bowiem o swoim przymierzu z Abrahamem, Izaakiem i Jakubem. 25 Spojrzał Bóg na Izraelitów i ulitował się nad nimi. » (Wyj 2, 23-24)
 
 
·         « Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z ręki Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód… » (Wyj 3, 7-8)
 
 
 
«  Nie będziesz gnębił i nie będziesz uciskał cudzoziemców, bo wy sami byliście cudzoziemcami w ziemi egipskiej. »
 
-       Inaczej tlulaczac : « Poniewaz dobrze wiecie, co znaczy zyc w ucisku, byc przesladowanym, nie uciskajcie wiec cudzoziemcow ani nikogo innego…»
 
 
Konkretnie, tym cudzoziemcem jest tu kazdy migrant, ktory osiadl sie na terenie ziemi obiecanej.
 
 
·         « Nie będziesz uciskał cudzoziemców, gdyż znacie życie cudzoziemców, bo sami byliście cudzoziemcami w Egipcie. » (Wyj 23, 9)
 

« Nie będziesz krzywdził żadnej wdowy i sieroty. 22 Jeślibyś ich skrzywdził i będą Mi się skarżyli, usłyszę ich skargę, »
 
-       Inaczej mowiac : « postawcie sie na miejscu wdowy, sieroty i pamietajcie, ze Bog wysluchuje ich wolania o pomoc… »
 
-       Bog przychodzi z pomoca biednym, uciskanym, ponizanym.
 
W jezyku hebrajskim, slowo wspolczucie oznacza « wspolcierpiec », « byc zyczliwym ».
PSALM   18, 2-3, 4. 20, 47. 51ab
 
Miłuję Cię, Panie, Mocy moja,
Panie, ostojo moja i twierdzo, mój wybawicielu,
Boże mój, skało moja, na którą się chronię,
tarczo moja, mocy zbawienia mego i moja obrono!
Wzywam Pana, godnego chwały,
i jestem wolny od moich nieprzyjaciół.
wyprowadza mnie na miejsce przestronne;
ocala, bo mnie miłuje.
Niech żyje Pan! Moja Skała niech będzie błogosławiona!
Niech będzie wywyższony Bóg, mój Zbawca,
Tyś zwycięstwa wielkie dał królowi
i Twemu pomazańcowi okazałeś łaskę,
Dawidowi i jego potomstwu na wieki

Dawidowi i jego potomstwu na wieki.
 
 
-       W rozdziale 22-gim, drugiej ksiegi Samuela czytamy, ze Dawid spiewal ten psalm, aby podziekowac Bogu za wybawienie go z rak nieprzyjaciol, a szczegolnie z rak Saula.
 
 
Oto zarys historyczny zawarty w drugiej ksiedze Samuela :
 
Wowczas panujacym oficjalnie krolem, wybranym przez Boga i namaszczonym przez proroka Samuela byl Saul, pierwszy krol Izraela. Nie wypelnial on juz swej misji i wielokrotnie nie posluchal rad Samuela. Wowczas Bog wyznaczyl jego nastepce, mlodego Dawida, ktorego Samuel mial przygotowac do tej misji. Tak wiec Saul, pozostal oficjalnie krolem az do swej smierci. Nie podobalo sie mu, ze Dawid zyskiwal coraz wieksza popularnosc i zaczal traktowac go jako swego rywala. Kilkakrotnie probowal zabic Dawida.
 
                      « Panie, ostojo moja i twierdzo, mój wybawicielu, Boże mój, skało moja, na którą się chronię, tarczo moja, mocy zbawienia mego i moja obrono! »
 
-       Slowa te nawiazuja do pewnego zdarzenia, gdy Saul scigajac Dawida, znalazl go w jakiejs jaskini.
 
-       Nazywanie Boga tarcza i twierdza podkresla, ze Bog jest nasza najpewniejsza ochrona i pomoca.
 
·         « Gdyż głosić chcę imię Pana: uznajcie wielkość Boga naszego; On Skała, dzieło Jego doskonałe, bo wszystkie drogi Jego są słuszne; On Bogiem wiernym, a nie zwodniczym, On sprawiedliwy i prawy. » (Pwt 32, 3-4)
 
 
“Wzywam Pana, godnego chwały, i jestem wolny od moich nieprzyjaciół”
 
-       Dawid wiedzial, ze zawsze moze liczyc na pomoc i opieke Boza.
 

« tarczo moja, mocy zbawienia mego i moja obrono! »
 
-       Jest to nawiazanie do historii Dawida i Goliata. :
 
·         « I rzekł Filistyn do Dawida: «Czyż jestem psem, że przychodzisz do mnie z kijem?» Złorzeczył Filistyn Dawidowi [przyzywając na pomoc] swoich bogów. Filistyn zawołał do Dawida: «Zbliż się tylko do mnie, a ciało twoje oddam ptakom powietrznym i dzikim zwierzętom». Dawid odrzekł Filistynowi: «Ty idziesz na mnie z mieczem, dzidą i zakrzywionym nożem, ja zaś idę na ciebie w imię Pana Zastępów, Boga wojsk izraelskich, którym urągałeś. Dziś właśnie odda cię Pan w moją rękę, pokonam cię i utnę ci głowę. Dziś oddam trupy wojsk filistyńskich na żer ptactwu powietrznemu i dzikim zwierzętom: niech się przekona cały świat, że Bóg jest w Izraelu. Niech wiedzą wszyscy zebrani, że nie mieczem ani dzidą Pan ocala. Ponieważ jest to wojna Pana, On więc odda was w nasze ręce».
 
·         W epoce, gdy kazdy lud ma swego boga protektora, narod wybrany podkresla : « Bo skała ich nie jest jak nasza Skała, świadkami tego nasi wrogowie. » (Pwt 32, 31)
 


 
« Niech żyje Pan! Moja Skała niech będzie błogosławiona! Niech będzie wywyższony Bóg, mój Zbawca,Tyś zwycięstwa wielkie dał królowi
i Twemu pomazańcowi okazałeś łaskę, Dawidowi i jego potomstwu na wieki. »
 
 
-       Narod wybrany, spiewajac ten psalm, zawsze wspomina wiernosc Boga, Jego opiekuncza obecnosc u swego boku, ktore sa dla niego zrodlem nadziei. Tak, jak Dawid, narod wybrany oczekuje realizacji obietnic Bozych i nadejscia Mesjasza, ktory wyzwoli definitywnie cala ludzkosc…
Drugie czytanie  -  z pierwszego listu Pawla do Tesaloniczan 1, 5c-10
 
Wiecie bowiem, jacy byliśmy dla was, przebywając wśród was. A wy, przyjmując słowo pośród wielkiego ucisku, z radością Ducha Świętego, staliście się naśladowcami naszymi i Pana, by okazać się w ten sposób wzorem dla wszystkich wierzących w Macedonii i Achai. Dzięki wam nauka Pańska stała się głośna nie tylko w Macedonii i Achai, ale wasza wiara w Boga wszędzie dała się poznać, tak że nawet nie trzeba nam o tym mówić. Albowiem oni sami opowiadają o nas, jakiego to przyjęcia doznaliśmy od was i jak nawróciliście się od bożków do Boga, by służyć Bogu żywemu i prawdziwemu i oczekiwać z niebios Jego Syna, którego wzbudził z martwych, Jezusa, naszego wybawcę od nadchodzącego gniewu.
 
 
« nawróciliście się od bożków do Boga, by służyć Bogu żywemu i prawdziwemu i oczekiwać z niebios Jego Syna, którego wzbudził z martwych, Jezusa, naszego wybawcę od nadchodzącego gniewu. »
 
-       Pawel nazywa bożkami, poganskie bostwa ale tez falszywe wyobrazenia Boga Jedynego.  
 
« wy, przyjmując słowo pośród wielkiego ucisku, z radością Ducha Świętego, staliście się naśladowcami naszymi i Pana »
 
-       Pawel, wszedzie dokad sie udaje, opowiada o zywej wspolnocie nowych chrzescijan z Tesalonik. Cieszy sie, ze jego nauczanie wsrod nich, przynosi owoce. Przyjeli bowiem Slowo Boze z radoscia i pozwolili, by gleboko ich przemienilo. W ten sposob, Pawel podaje ich za przyklad do nasladowania.
 
-       Uciski, o ktorym pisze Pawel, wyplywal z nieprzychylnosci czesci Zydow. On sam bolesnie doswiadczyl tego wraz z Tymoteuszem i Sylwenem.
 
-       Radosc jest waznym znakiem w przyjeciu Slowa Bozego. Jest ona znakiem obecnosci Ducha Swietego.
 
 
·         «Niektórzy z nich, a także pokaźna liczba pobożnych Greków i niemało znamienitych kobiet uwierzyło i przyłączyło się do Pawła i Sylasa. Wtedy zazdrośni Żydzi, dobrawszy sobie jakieś szumowiny z rynku, wywołali tłumne zbiegowisko, podburzyli miasto, naszli dom Jazona i szukali ich, aby stawić przed ludem. Nie znaleźli ich jednak. Wlekli więc Jazona i niektórych braci przed politarchów, krzycząc: «Ludzie, którzy podburzają cały świat, przyszli też tutaj, a Jazon ich przyjął. Oni wszyscy występują przeciwko rozkazom Cezara, głosząc, że jest inny król, Jezus». Podburzyli tłum i politarchów, którzy tego słuchali, ale po wzięciu poręki od Jazona i innych, zwolnili ich. » (Dz 17, 4-9)
 
 
                      - Mloda wspolnote chrzescijan w Tesalonikach, tworzyli ludzie roznego pochodzenia : poganskiego (w tym greckiego), zydowskiego. W owczesnych czasach, w samych Tesalonikach czczono ponad dwadziescia roznych poganskich bozkow. Bardzo mozliwe, ze niektorzy z nich oddawali czesc niektorym z tych bozkow, zanim przyjeli Chrzest Swiety. Wsrod Zydow sluchajacych nauczania Pawla, niektorzy stali sie chrzescijanami, a inni nasladowali jego postawe sprzed nawrocenia.
 
 
« …nawróciliście się od bożków do Boga, by służyć Bogu żywemu i prawdziwemu i oczekiwać z niebios Jego Syna, którego wzbudził z martwych, Jezusa, naszego wybawcę od nadchodzącego gniewu. »
 
-       Tesaloniczanie, otwierajac swe serca na Dobra Nowine gloszona przez Pawla, otrzymali laske nawrocenia. Przyjawszy Chrzest Swiety, na wzor Chrystusa, sa ukierunkowani na Boga Zywego i Jemu sluza. To On daje im sile wytrwania w czasie przesladowan.
 
 
·         « Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi. » (J 1,12)
 
 
-       Jeszcze w czasach Starego Testamentu, narod wybrany zrozumial, ze « gniew Bozy » nie jest skierowany przeciw czlowiekowi ale przeciw złu, ktore on czyni i ktore go rani… Jezus Chrystus wprowadzil definitywnie krolestwo Milosci na ziemi. Odtad ten, kto w Niego wierzy i w Nim zyje, przyczynia sie do zwyciestwa Milosci nad zlem i nad smiercia.
 
 
·         « Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto słucha słowa mego i wierzy w Tego, który Mnie posłał, ma życie wieczne i nie idzie na sąd, lecz ze śmierci przeszedł do życia. » (J 5, 24)
Ewangelia wedlug swietego Mateusza  22, 34-40
 
Gdy faryzeusze dowiedzieli się, że zamknął usta saduceuszom, zebrali się razem, a jeden z nich, uczony w Prawie, zapytał Go, wystawiając Go na próbę: «Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?» On mu odpowiedział: «Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego. Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy».
 
 
«Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?»
 
-       Faryzeusze zadaja jedno z typowych dla siebie pytan. Prawo zydowskie zawiera 613 przykazan. Faryzeusze mieli w zwyczaju dyskutowac godzinami nad tym, ktore przykazanie jest najwazniejsze. Odpowiedz Jezusa zaskoczy ich i wyprowadzi z terenu prawa.
 
-       Czytany dzis fragment Ewangelii Mateusza dotyczy ostatniego etapu zycia Jezusa na ziemi, a dokladnie czasu miedzy Jego uroczystym wjazdem do Jerozolimy a meka. Jest to czas wielu dyskusji miedzy tymi, ktorzy przyjeli Go jako oczekiwanego Mesjasza, a Uczonymi w Pismie i Arcykaplanami, ktorzy uwazaja ze tylko oni maja konieczny aytorytet, by rozpoznac prawdziwego Mesjasza.
 
 
 
Jezus odpowiada : «Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego. Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy».
 
 
·         Nie będziesz szukał pomsty, nie będziesz żywił urazy do synów twego ludu, ale będziesz miłował bliźniego jak siebie samego.” ( Kpl 19, 18)
 
 
·         Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym Bogiem - Panem jedynym. Będziesz miłował Pana, Boga twojego, z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił.” (Pwt 6, 4-6)
 
 
-       Jezus odpowiada Faryzeuszom, ze najwazniejsze sa dwa (a nie jedno) przykazania. Odmawia ustanowienia hierarchi 613 przykazan. Cytuje dwa z nich tlumaczac, ze obydwa sa tak samo wazne.
 
-       Zarowno dekalog jak i teksty prorokow, laczyly juz te dwa przykazania : milowania Boga i blizniego.
 
 
·         « Czyż nie jest raczej ten post, który wybieram: rozerwać kajdany zła, rozwiązać więzy niewoli, wypuścić wolno uciśnionych i wszelkie jarzmo połamać ? » (Iz 58,6)
 
 
·         “Powiedziano ci, człowiecze, co jest dobre. I czegoż żąda Pan od ciebie, jeśli niepełnienia sprawiedliwości, umiłowania życzliwości i pokornego obcowania z Bogiem twoim?” (Mi 6, 8)
 
 
-       Prawo zydowskie i prorocy tlumaczyli narodowi wybranemu, ze jesli chce byc prawdziwie synem Boga, Ktory go wyzwolil, musi sam stac sie wyzwolicielem. Wyrazenie “bedziesz milowal” zaklada konkretne zaangazowanie a nie tylko wyrazenie pragnienia. W ten sposob, Jezus zaprasza sluchaczy do radykalnego nawrocenia. Tlumaczy, ze Bogu obca jest kalkulacja, ze najwazniejszym wcale nie jest zastanawianie sie czy jest sie w zgodzie z prawem ale milowanie Boga i blizniego. Bowiem prawo Boze jest prawem Milosci.
 
Nieco pozniej Pawel powie: “Albowiem grzech nie powinien nad wami panować, skoro nie jesteście poddani Prawu, lecz łasce.” ( Rz 6, 14)
 
 
-       Jezus tlumaczy, ze obydwa przykazania wyplywaja z tej samej logiki milosci, ze ta sama miloscia milujemy Boga i blizniego. Nieco pozniej Swiety Jan napisze, ze milosc blizniego jest weryfikacja milosci Boga…
 
·         “Jeśliby ktoś mówił: «Miłuję Boga», a brata swego nienawidził, jest kłamcą, albowiem kto nie miłuje brata swego, którego widzi, nie może miłować Boga, którego nie widzi.” ( 1 J 4,20)
 
-       Jezus probuje wytlumaczyc Faryzeuszom, ze przywiazujac zbyt wielka wage do przestrzegania Prawa w najmniejszych szczegolach, moga zapomniec o najwazniejszym: o przykazaniu milosci.
 
Prorok Ozeasz, ktorego Mateusz cytuje w swej Ewangeli pisal juz wczesniej:
 
·         “Miłości pragnę, nie krwawej ofiary, poznania Boga bardziej niż całopaleń.” (Oz 6,6)
Pierwsze czytanie - Psalm                       Drugie czytanie - Ewangelia    
Porządek Mszy świętych.
Msze św. w języku polskim:

Niedziele i uroczystości - godz. 11.00
Pierwszy piątek miesiąca - godz. 19.30
Pierwsza sobota miesiąca - godz. 9.30

Msze św. w języku francuskim:
Niedziele i uroczystości - 9.45
Każdego 13-go dnia miesiąca - godz. 20.00
Adres :
Polska Misja Katolicka w Strasburgu
ks. Ryszard Górski
Siedziba: Parafia Notre Dame de Lourdes 9, Rue du Hohwald
67000 Strasbourg
Dojazd: TRAM: B i F Laiterie
Tel: 03.88.32.31.60

Mission Catholique Polonaise de Strasbourg
Wróć do spisu treści