Rozważania Biblijne 01.11.2024
Ebene 2
Pierwsze czytanie - z ksiegi Apokalipsy 7,2-4 ; 9-14
Ujrzałem innego anioła, wstępującego od wschodu słońca, mającego pieczęć Boga żywego. Zawołał on donośnym głosem do czterech aniołów, którym dano moc wyrządzić szkodę ziemi i morzu: «Nie wyrządzajcie szkody ziemi ni morzu, ni drzewom, aż opieczętujemy na czołach sługi Boga naszego». I usłyszałem liczbę opieczętowanych:
sto czterdzieści cztery tysiące opieczętowanych ze wszystkich pokoleń synów Izraela: Potem ujrzałem: a oto wielki tłum, którego nie mógł nikt policzyć, z każdego narodu i wszystkich pokoleń, ludów i języków, stojący przed tronem i przed Barankiem.
Odziani są w białe szaty, a w ręku ich palmy. I głosem donośnym tak wołają: «Zbawienie u Boga naszego, Zasiadającego na tronie i u Baranka». A wszyscy aniołowie stanęli wokół tronu i Starców, i czworga Zwierząt, i na oblicza swe padli przed tronem, i pokłon oddali Bogu, mówiąc: «Amen. Błogosławieństwo i chwała, i mądrość, i dziękczynienie, i cześć, i moc, i potęga Bogu naszemu na wieki wieków! Amen». A jeden ze Starców odezwał się do mnie tymi słowami: «Ci przyodziani w białe szaty kim są i skąd przybyli?»
I powiedziałem do niego: «Panie, ty wiesz». I rzekł do mnie: «To ci, którzy przychodzą z wielkiego ucisku i opłukali swe szaty, i w krwi Baranka je wybielili . »
sto czterdzieści cztery tysiące opieczętowanych ze wszystkich pokoleń synów Izraela: Potem ujrzałem: a oto wielki tłum, którego nie mógł nikt policzyć, z każdego narodu i wszystkich pokoleń, ludów i języków, stojący przed tronem i przed Barankiem.
Odziani są w białe szaty, a w ręku ich palmy. I głosem donośnym tak wołają: «Zbawienie u Boga naszego, Zasiadającego na tronie i u Baranka». A wszyscy aniołowie stanęli wokół tronu i Starców, i czworga Zwierząt, i na oblicza swe padli przed tronem, i pokłon oddali Bogu, mówiąc: «Amen. Błogosławieństwo i chwała, i mądrość, i dziękczynienie, i cześć, i moc, i potęga Bogu naszemu na wieki wieków! Amen». A jeden ze Starców odezwał się do mnie tymi słowami: «Ci przyodziani w białe szaty kim są i skąd przybyli?»
I powiedziałem do niego: «Panie, ty wiesz». I rzekł do mnie: «To ci, którzy przychodzą z wielkiego ucisku i opłukali swe szaty, i w krwi Baranka je wybielili . »
- Jan opisuje tu wielka procesje, skladajaca sie z dwoch roznych tlumow :
Pierwszy z nich sklada sie ze 144 tysiecy ludzi, ktorych nazywa slugami Boga. Oczywiscie jest to liczba symboliczna. Sludzy ci sa naznaczeni « pieczecia Boga Zywego ».
· W armii rzymskiej byl zwyczaj naznaczania czola, dopiero co zrekrutowanego zolnierza. Podobnie nowoochrzczony, staje sie zolnierzem Boga Najwyzszego, ktory sklada na jego czole swa pieczec, ktora bedzie go ochraniac
· « I wezmą krew baranka, i pokropią nią odrzwia i progi domu, w którym będą go spożywać. « (Wyj 12,7)
· « Pan rzekł do niego: «Przejdź przez środek miasta, przez środek Jerozolimy i nakreśl ten znak TAW1 na czołach mężów, którzy wzdychają i biadają nad wszystkimi obrzydliwościami w niej popełnianymi». (Ez 9,4)
Drugi tlum jest jeszcze wiekszy, nie do zliczenia. Widac w nim wszystkie narody, rasy, ludy, mowiace wszystkimi jezykami swiata.
- W tym fragmencie pojawia sie cyfra 4, ktora w tego typu tekstach oznacza caly stworzony swiat, cala ludzkosc.
- Wszyscy ubrani sa na bialo, w « szate weselna », stoja przed Tronem Baranka, trzymajac palmy w dloniach. Te trzy elementy :
· postawa stojaca (bedaca postawa Zmartwychwstalego)
· palmy w rece
· weselna szata
mowia o tym, ze sa to zbawieni.
Ludzie z drugiego tlumu nie maja czola naznaczonego pieczecia. Zatem kto ich wprowadzil do sali zbawionych ?
To pierwszy tlum ich wprowadzil. Jego czlonkowie, zyjacy w czasach Jana, doswiadczyli strasznego przesladowania ze strony cesarza Domicjana, pod koniec pierwszego wieku ne.
Oto przeslanie Jana dla przesladowanych chrzescijan :
« Badzcie wierni, wasze swiadectwo przyniesie owoce. Poprzez to trudne doswiadczenie, jakie teraz przezywacie, mozecie miec udzial w zbawieniu ludzi. Dzieki waszemu cierpieniu, znoszonemu z miloscia, wielu ludzi moze zostac zbawionych. »
1. Jan pisze w jezyku zakodowanym, aby nie zostal zrozumiany przez owczesne wladze, wrogo nastawione do chrzescijan. Jego ksiega Apokalipsy jest skierowana do chrzescijan, zyjacych w czasie przesladowan, pod koniec pierwszego wieku ne. Zyja oni « w podziemiu » i uzywaja zaszyfrowanego kodu.
2. Tematem Apokalipsy jest podtrzymanie na duchu przesladowanych :
« Nie traccie odwagi, nie podupadajcie na duchu. Wyglada to tak, jakbyscie zostali pokonani, zgnieceni. Przesladuja was i zabijaja. Wasi wrogowie wydaja sie silni ale nie traccie odwagi. Sily zla nic wam nie moga zrobic bo juz zostaly pokonane. Prawdziwymi zwyciescami jestescie wy, na wzor samego Chrystusa. On jest Barankiem, ktory zabity wydawal sie pokonanym, ale w rzeczywistosci to On zwyciezyl swiat, On zwyciezyl smierc ! »
Po grecku, slowo « apokalipsa » znaczy :
· « uniesc zaslone »
· « wyjasnic ».
Jan odslania zaslone powierzchownosci. Zapowiada zwyciestwo Boga nad wszelka forma zla, jakkolwiek straszna i potezna moze sie ona wydawac...
Psalm 24
Do Pana należy ziemia i to, co ją napełnia,
świat i jego mieszkańcy.
Albowiem On go na morzach osadził
i utwierdził ponad rzekami.
Kto wstąpi na górę Pana,
kto stanie w Jego świętym miejscu?
Człowiek o rękach nieskalanych i o czystym sercu,
który nie skłonił swej duszy ku marnościom (poganskim bozkom)
i nie przysięgał fałszywie.
Taki otrzyma błogosławieństwo od Pana
i zapłatę od Boga, Zbawiciela swego.
Takie jest pokolenie tych, co Go szukają,
co szukają oblicza Boga Jakubowego.
- Jestesmy w Swiatyni Jerozolimslkiej. Zbliza sie ogromna procesja. Gdy podchodzi do drzwi Swiatyni, zaczynaja spiewac dwa chory, prowadzace ze soba dialog. Jest to swoisty krzyk narodu wybranego, ktorego Bog obdarzyl swa obecnoscia, nie wymgajac zadnych zaslug. Bog transcendentny staje sie bliski....towarzyszy ludowi, ktory sobie wybral.
« Człowiek o rękach nieskalanych i o czystym sercu, który nie skłonił swej duszy ku marnościom i nie przysięgał fałszywie. «
– oto czlowiek, ktory moze stac przed Bogiem
– jest to czlowiek wierzacy w Boga Jedynego czyli odrzucajacy bozki poganskie, « który nie skłonił swej duszy ku poganskim bozkom » , a doslownie tlumaczac : « ktory nie wzniosl swej duszy ku pustym, proznym bozkom »
– « wznosic dusze ku » znaczy wzywac go, blagac, uznac go za Boga
* « Do Ciebie wznoszę me oczy, który mieszkasz w niebie. Oto jak oczy sług są zwrócone na ręce ich panów i jak oczy służącej na ręce jej pani,
tak oczy nasze ku Panu, Bogu naszemu » (Ps 123,1-2)
tak oczy nasze ku Panu, Bogu naszemu » (Ps 123,1-2)
* « Będą patrzeć na tego, którego przebili, i boleć będą nad nim, jak się boleje nad jedynakiem, i płakać będą nad nim, jak się płacze nad pierworodnym. ... » (Za 12, 10)
Tak wiec czlowiek, ktory moze stac przed Bogiem Izraela to ten ,ktory nie zwraca swych oczu ku bozkom poganskim, jak czynia to inne ludy.
« Człowiek o rękach nieskalanych »
– czyli o rekach, ktore nie skladaly ofiar bozkom poganskim ani nie wznosily sie w modlitwie do nich.
- Prorocy przez wieki (od wyjscia z Egiptu do deportacji do Babiloni, a nawet jeszcze pozniej) walczyli, by narod wybrany odstapil calkowicie od idolatrii. W ciagu wiekow Izrael wielokrotnie zyl w towarzystwie cywilizacji poganskich.
- Wiernosc Bogu Jedynemu jest jedynym warunkiem otrzymania blogoslawienstwa obiecanego Patryjarchom i uczestniczenia w zbawieniu.
« Taki otrzyma błogosławieństwo od swego Boga-Zbawiciela i sprawiedliwa zapłatę. »
– Ten, ktory przylgnie do planow Bozych.
– Ten, ktory wypelni swa misje, powolanie.
« Oto pokolenie tych, co Go szukają, co szukają oblicza Boga Jakubowego. »
- Byc moze jest to zapowiedz definicji « ubogich - czystego serca » : « Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą. « (Mt 5,8)
Drugie czytanie - z pierwszego listu Jana 3,1-3
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. Świat zaś dlatego nas nie zna, że nie poznał Jego. Umiłowani, obecnie jesteśmy dziećmi Bożymi, ale jeszcze się nie ujawniło, czym będziemy. Wiemy, że gdy się objawi, będziemy do Niego podobni, bo ujrzymy Go takim, jakim jest. Każdy zaś, kto pokłada w Nim tę nadzieję, uświęca się podobnie jak On jest święty.
- Jan zaprasza nas do kontemplacji. Uwaza,ze jest ona kluczem do zycia wiara.
- Prorocy mowili “ maja oczy ale nie widza”. A co powinni zobaczyc? Milosc, jaka Bog ma dla czlowieka.
“Popatrzcie“
- Tutaj znaczy: nauczcie sie dostrzegac.
“jaką miłością obdarzył nas Ojciec”
- Przewodni temat u Jana to: “Bog jest Miloscia”.
· “Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi”
· “Z miłości przeznaczył nas dla siebie jako przybranych synów przez Jezusa Chrystusa, według postanowienia swej woli.” (Ef 1,5)
“postanowienie Jego woli”
- Chodzi tu o zgromadzenie calej ludzkosci w jednym ciele, ktorego glowa jest Chrystus.
“Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy.”
- Poprzez Chrzest zostalismy wszczepieni w Chrystusa. Skoro On jest Synem, to my jestesmy dziećmi Bożymi.
· “wy wszyscy, którzy zostaliście ochrzczeni w Chrystusie, przyoblekliście się w Chrystusa.” (Ga 3,27)
· “Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli,
dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi” (J 1,12)
dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi” (J 1,12)
- Ochrzczeni sa prowadzeni przez Ducha Swietego, ktory uczy ich odkrywac Ojca w Bogu.
· “Gdy jednak nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty, zrodzonego pod Prawem, aby wykupił tych, którzy podlegali Prawu, abyśmy mogli otrzymać przybrane synostwo. Na dowód tego, że jesteście synami, Bóg wysłał do serc naszych Ducha Syna swego, który woła: Abba, Ojcze! (Ga 4,4-6)
Dla Jana “znac Boga”, znaczy rozpoznac w Nim Ojca, pelnego troski i czulosci dla swoich dzieci – co zapowiadal juz Stary Testament.
Ewangelia wedlug Mateusza 5, 1-12a
«Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie. Wtedy otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami: Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie. Wtedy otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami:
Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią.
Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi.
Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni jesteście, gdy [ludzie] wam urągają i prześladują was, i gdy z mego powodu mówią kłamliwie wszystko złe na was. Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie. Tak bowiem prześladowali proroków, którzy byli przed wami.
“Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.”
- To blogoslawienstwo zawiera w sobie wszystkie pozostale siedem.
- Juz w Starym Testamencie, slowo “ubogi” nie zawsze wiazalo sie ze stanem majatkowym czlowieka.
- W sensie biblijnym hebrajskie slowo “anavim” – “ubodzy” oznacza:
· tych, ktorzy nie patrza na innych z gory,
· ktorych serca nie wynosza sie nad innych
· ci, ktorzy szukaja schronienia u Pana
· ci, ktorzy oczekuja od Boga wszystkiego, co im potrzeba
· ci, ktorzy oczekuja od Boga zdolnosci (laski) bycia milosiernymi, laski wspolczucia i przebaczenia
· ktorym czegos brakuje…..i w pokorze ufaja, ze Bog moze ich obdarowac. Dobrze odzwierciedla to przypowiesc o celniku i faryzeuszu. Serce faryzeusza mimo, ze pelne cnot i zaslug, bylo jednak tak wypelnione nim samym, ze nie bylo juz w nim miejsca na przyjecie zbawienia Bozego. A celnik, notoryczny grzesznik, z pokora zwraca sie do Boga oczekujac zbawienia i zostaje wysluchany – jego serce zostaje wypelnione laska.
° „«Dwóch ludzi przyszło do świątyni, żeby się modlić, jeden faryzeusz a drugi celnik. Faryzeusz stanął i tak w duszy się modlił: "Boże, dziękuję Ci, że nie jestem jak inni ludzie, zdziercy, oszuści, cudzołożnicy, albo jak i ten celnik. Zachowuję post dwa razy w tygodniu, daję dziesięcinę ze wszystkiego, co nabywam". Natomiast celnik stał z daleka i nie śmiał nawet oczu wznieść ku niebu, lecz bił się w piersi i mówił: "Boże, miej litość dla mnie, grzesznika!" Powiadam wam: Ten odszedł do domu usprawiedliwiony, nie tamten. Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się uniża, będzie wywyższony». (Lk 18,10-14)
Te blogoslawienstwa sa dobrymi nowinami, przypominajacymi nam, ze „spojrzenie Boga“ nie jest takie samo jak „spojrzenie czlowieka“ – czlowiek szuka szczescia w posiadaniu, w wiedzy i we wladzy. Ci, ktorzy szukaja Boga wiedza, ze prawdziwego szczescia trzeba szukac gdzie indziej….
Jezus uczy nas nowego spojrzenia – na siebie samych i na innych, uczy nas zachwycania sie, patrzenia na ludzi i swiat „oczami Boga“. Pokazuje nam obecnosc Krolestwa Bozego w miejscach, do ktorych nie pomyslelibysmy spojrzec….wskazuje nam na obecnosc Krolestwa tam, gdzie jest placz i lzy, przesladowanie i glod…. gdzie sa ubodzy duchem i laknacy sprawiedliwosci….
Czytane dzis blogoslawienstwa zachecaja nas do dziekczynienia, do dziekowania. To, co jest w nas slabe i ulomne moze stac sie miejscem dzialania przemieniajacej laski Bozej…