Rozważania Biblijne 22.01.2023 - Polska Misja Katolicka Strasbourg

STRASBOURG
POLSKA MISJA KATOLICKA
MISSION CATHOLIQUE POLONAISE DE STRASBOURG
Przejdź do treści

Rozważania Biblijne 22.01.2023

Ebene 2
III Niedziela zwykła
Pierwsze czytanie -  z ksiegi Izajasza  8, 23b - 9, 3
 
W dawniejszych czasach upokorzył [Pan] krainę Zabulona i krainę Neftalego, za to w przyszłości chwałą okryje drogę do morza, wiodącą przez Jordan, krainę pogańską. Naród kroczący w ciemnościach ujrzał światłość wielką; nad mieszkańcami kraju mroków światło zabłysło. Pomnożyłeś radość, zwiększyłeś wesele. Rozradowali się przed Tobą, jak się radują we żniwa, jak się weselą przy podziale łupu. Bo złamałeś jego ciężkie jarzmo i drążek na jego ramieniu, pręt jego ciemięzcy jak w dniu porażki Madianitów.

Izajasz napisal te slowa w czasach, gdy Krolestwo Izraela bylo podzielone (od smierci Salomona w 933 roku pne) na dwa odrebne i zupelnie rozne Krolestwa :
 
·         Polnocne ze stolica w Samarii nazywalo sie Izraelem.
 
·         Poludniowe ze stolica w Jerozolimie nazwano Judejskim.
 
Za prawomocne uwazano Krolestwo Poludniowe, gdyz krolowie dynastii Dawida (naznaczonej obietnica Boza), zawsze zasiadali na tronie w Jerozolimie. To tutaj nauczal Izajasz, jednak wszysktie miejsca cytowane w dzisiejszym czytaniu, leza na terenie Krolestwa Polnocnego :
 
·         kraina Zabulona (nalezaca do jednego z dwunastu plemion Izraela)
 
·         kraina Neftalego (nalezaca do jednego z dwunastu plemion Izraela)
 
·         Galilea
 
·         Kraina Midian
 
·         Droga morska biegnaca wybrzezem na Zachod od Galilei
 
·         Kraina poza Jordanem czyli Transjordania
 
« W dawniejszych czasach upokorzył [Pan] krainę Zabulona i krainę Neftalego, za to w przyszłości chwałą okryje drogę do morza, wiodącą przez Jordan, krainę pogańską. »
 
-       Izajasz nawiazuje tu do czasow okupacji asyryjskiej (w latach 732 i 721 pne). Rosnace w potege Cesartswo Asyryjskie (ktore mialo stolice w Niniwie) zajelo Galilee, Transjordanie i droge wzdluz wybrzeza zachodniego. A w roku 721 zajelo tez cala Samarie. Izajasz zapowiada radykalna poprawe sytuacji wlasnie w tych trzech regionach.
 
Dlaczego Izajasz nauczajac w Jerozolimie (Krolestwo Poludniowe), zapowiada rzeczy dotyczace mieszkancow Krolestwa Polnocnego ?
 
·         Biorac pod uwage, ze oba te Krolestwa sasiadowaly ze soba, to, co grozilo jednemu, moglo tez latwo zagrozic drugiemu. Jesli Asyryjczycy zajeli polnocna czesc to zagrazaja rowniez Poludniu…tymbardziej, ze Krolestwo Poludniowe bylo juz wasalem Asyrii.
 
·         Mieszkancy Poludniowego Krolestwa, maja ciagle nadzieje, ze dojdzie do pojednania i polaczenia obu Krolestw, oczywiscie pod wodza ich krola.
 
« Naród kroczący w ciemnościach ujrzał światłość wielką; nad mieszkańcami kraju mroków światło zabłysło. »
 
-       Te slowa nalezaly do rytualu sakry kazdego krola. Wedlug tradycji, konsekrowanie nowego krola jest porownywane do wschodu slonca poniewaz jego poddani mieli nadzieje, ze przywroci on wielkosc dynasti, ze zaprowadzi pokoj i polaczy oba Krolestwa w jedno.  
 
« Pomnożyłeś radość, zwiększyłeś wesele. Rozradowali się przed Tobą, jak się radują we żniwa, jak się weselą przy podziale łupu. Bo złamałeś jego ciężkie jarzmo i drążek na jego ramieniu, pręt jego ciemięzcy jak w dniu porażki Madianitów. »
 
« jak w dniu porażki Madianitów »
 
-       Czyli jak w dniu cudownego zwyciestwa nad najezdzca, nad szczepem Madianitow.
 
Gedeon, syn Joasza z pokolenia Manassesa, był izraelskim sędzią i przywódcą wojskowym. Powołany przez Boga, walczył i pokonał Madianitów (silny szczep siejący spustoszenie i grozę w Kanaanie). Zadał druzgocącą klęskę wojskom wroga, dowodząć jedynie trzystu żołnierzami.
 
·          Rzekł wówczas Pan do Gedeona: «Przy pomocy tych trzystu mężów, którzy chłeptali wodę, wybawię was i w ręce twoje wydam Madianitów. Wszyscy inni mężowie niech wracają do siebie». (Sdz 7,7)
 
Tych, którzy zdołali uciec spod ręki Gedeona, wypędzono za Jordan. Zwycięstwo Gedeona miało bardzo wielkie znaczenie. Izraelici zaczęli wysuwać propozycje, aby Gedeona obwołać królem.
 
Oto przeslanie Izajasza :
 Jakichkolwiek doznajecie ciemnosci w zyciu prywatnym czy spolecznym, rozpalcie w sobie nadzieje, pamietajcie, ze Bog jest wierny i nigdy was nie opusci
PSAUME – 27
 
Pan światłem i zbawieniem moim:
kogóż mam się lękać?
Pan obroną mojego życia:
przed kim mam się trwożyć?
 
O jedno proszę Pana,
tego poszukuję:
bym w domu Pańskim przebywał
po wszystkie dni mego życia,
abym zażywał łaskawości Pana,
stale się radował Jego świątynią.
 
Wierzę, iż będę oglądał dobra Pańskie
w ziemi żyjących.
Ufaj Panu, bądź mężny,
niech się twe serce umocni, ufaj Panu!

 
« Pan światłem i zbawieniem moim »
 
-       Ten psalm jest napisany w pierszej osobie liczby pojedynczej ale rzeczywistym podmiotem jest tu nie jedna osoba lecz caly narod wybrany, wyrazajacy swa ufnosc Bogu w kazdej sytuacji.
 
Spiewany dzis psalm zawiera aluzje dotyczace konkretnych sytuacji, w ktorych znajdowal sie narod wybrany, kiedy wiedzial, ze wybawienie czy rehabilitacja moze przyjsc tylko od Boga.
 
·         « Chociażby stanął naprzeciw mnie obóz, moje serce bać się nie będzie; choćby wybuchła przeciw mnie wojna, nawet wtedy będę pełen ufności. » (w.3)
 
·         «Albowiem On przechowa mnie w swym namiocie w dniu nieszczęścia, ukryje mnie w głębi swego przybytku, wydźwignie mnie na skałę. » (w.5)
 
Dwie postawy narodu wybranego w sytuacji zagrozenia :
 
           1. Postawa krola Dawida.
 
- byl zwyklym czlowiekiem (pasterzem), grzesznikiem (historia z Betsabe), jednak zawsze wierzyl w wiernosc Boga
 
           2. Postawa krola Achaza.
 
- nie zawsze ufal Bogu, dawal sie poniesc panice…
 
   * Za czasów Achaza, króla Judy, wyruszył Resin, król Aramu, z Pekachem, synem Remaliasza, królem Izraela, przeciw Jerozolimie, aby z nią toczyć wojnę, ale nie mógł jej zdobyć. I przyniesiono tę wiadomość do domu Dawida: «Aram stanął obozem w Efraimie!» Wówczas zadrżało serce króla i serce ludu jego, jak drżą od wichru drzewa w lesie. (Iz 7,1-2)
 
Na przestrzeni wiekow, w chwilach proby narod wybrany zachowywal obie te postawy. Jednak opieral swa wiare na wierze Dawida, wspomagany przez prorokow, predzej czy pozniej powracal do Boga.
 
« O jedno proszę Pana, tego poszukuję: bym w domu Pańskim przebywał po wszystkie dni mego życia »
 
-       To Lewici dniem i noca czuwali w Swiatyni Jerozolimskiej. Jest to wyrazna aluzja do tego, ze caly narod wybrany kryje sie za postawa Lewity: tak, jak Lewici zostali wybrani, by sluzyc Bogu w Swiatyni Jerozolimskiej, tak caly narod wybrany zostal powolany, by sluzyc wszystkim ludom ziemi.
 
“Wierzę, iż będę oglądał dobra Pańskie w ziemi żyjących.”
 
-       W innych tlumaczeniach: “jestem pewny, ze …..”
 
·         … Lecz ja wiem: Wybawca mój żyje, na ziemi wystąpi jako ostatni. Potem me szczątki skórą odzieje, i ciałem swym Boga zobaczę. To właśnie ja Go zobaczę, moje oczy ujrzą, nie kto inny; moje nerki już mdleją z tęsknoty.” (Hi 19,21-27)
 
-       Obydwa te cytaty nie nawiazuja jeszcze do zmartwywstania ale wyrazaja wielka wiare i nadzieje, ze Bog przyjdzie z pomoca …
 
“Ufaj Panu, bądź mężny, niech się twe serce umocni, ufaj Panu!”
 
-       Slowa te wyrazaja gleboka ufnosc narodu wybranego, opierajaca sie na pamieci o wszystkich razach, gdy Bog ich wybawil z roznych form niewoli.
 
·         Bądź mężny i mocny! Nie bój się i nie lękaj, ponieważ z tobą jest Pan, Bóg twój, wszędzie, gdziekolwiek pójdziesz» (Joz 1,9)
Drugie czytanie – z pierwszego listu do Koryntian 1, 26-31
« Przypatrzcie się, bracia, powołaniu waszemu! Niewielu tam mędrców według oceny ludzkiej, niewielu możnych, niewielu szlachetnie urodzonych. Bóg wybrał właśnie to, co głupie w oczach świata, aby zawstydzić mędrców, wybrał to, co niemocne, aby mocnych poniżyć; i to, co nie jest szlachetnie urodzone według świata i wzgardzone, i to, co nie jest, wyróżnił Bóg, by to co jest, unicestwić, tak by się żadne stworzenie nie chełpiło wobec Boga. Przez Niego bowiem jesteście w Chrystusie Jezusie, który stał się dla nas mądrością od Boga i sprawiedliwością, i uświęceniem, i odkupieniem, aby, jak to jest napisane, w Panu się chlubił ten, kto się chlubi. »
W jezyku biblijnym slowo madrosc ma dwa znaczenia (w obu wypadkach Pawel uzywa slowa « sophia ») :
1.  jest darem od Boga – posluguje sie czysta logika Milosci
2.   madrosc czysto-ludzka – ma swoja logike, oparta na rozumie
Jak mowi Pawel, szalenstwo Milosci Boga jest niepojete dla ograniczonego rozumowania czlowieka :
-        Izajasz przytacza slowa : « Wasze mysli nie sa myslami Moimi a Moje drogi nie sa drogami waszymi » (Iz 55,8).
-       Jezus powiedzial Piotrowi « Idz precz szatanie ! Twoje rozumowanie nie jest Boze lecz czysto ludzkie ».  
Bog nie dostosowuje sie do naszej hierarchi wartosci. Wrecz przeciwnie : zaprasza nas bysmy to my dostosowywali sie do Jego hierarchi wartosci. Czesto wybiera najmniejszych. Sposrod osmiu synow Jessego wybral Dawida, ktory byl najmlodszy i najmniejszy, z ktorym sie nie liczono do tego stopnia, ze nie przedstawiono go prorokowi Samuelowi, gdy przybyl do ich rodziny.
-       Bog wybiera w wolnosci, nie patrzac na zaslugi czlowieka.
-       Prawdziwa madrosc moze byc tylko darem od Boga.
Ewangelia – wedlug Mateusza  4, 12-23
 
Gdy [Jezus] posłyszał, że Jan został uwięziony, usunął się do Galilei. Opuścił jednak Nazaret, przyszedł i osiadł w Kafarnaum nad jeziorem, na pograniczu Zabulona i Neftalego. Tak miało się spełnić słowo proroka Izajasza: Ziemia Zabulona i ziemia Neftalego. Droga morska, Zajordanie, Galilea pogan! Lud, który siedział w ciemności, ujrzał światło wielkie, i mieszkańcom cienistej krainy śmierci światło wzeszło. Odtąd począł Jezus nauczać i mówić: «Nawracajcie się, albowiem bliskie jest królestwo niebieskie». Gdy [Jezus] przechodził obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał dwóch braci: Szymona, zwanego Piotrem, i brata jego, Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami. I rzekł do nich: «Pójdźcie za Mną, a uczynię was rybakami ludzi». Oni natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim. A gdy poszedł stamtąd dalej, ujrzał innych dwóch braci: Jakuba, syna Zebedeusza, i brata jego, Jana, jak z ojcem swym Zebedeuszem naprawiali w łodzi swe sieci. Ich też powołał. A oni natychmiast zostawili łódź i ojca i poszli za Nim. I obchodził Jezus całą Galileę, nauczając w tamtejszych synagogach, głosząc Ewangelię o królestwie i lecząc wszystkie choroby i wszelkie słabości wśród ludu.

“Tak miało się spełnić słowo proroka Izajasza: Ziemia Zabulona i ziemia Neftalego. Droga morska, Zajordanie, Galilea pogan!
 
-       Mateusz cytuje proroka Izajasza, abysmy dobrze zrozumieli dlaczego Jezus zamieszkal w Kafarnaum.
 
-       Kafarnaum lezy w Galilei, nad brzegiem Jeziora Tyberiadzkiego. Mateusz dodatkowo podkresla, ze znajduje sie ono na terenach Zabulonu i Neftali czyli na terenach, ktore w czasie podzialu ziemi obiecanej dla dwunastu plemion Izraela, przypadly plemionom o tych nazwach.
 
·         W dawniejszych czasach upokorzył [Pan] krainę Zabulona i krainę Neftalego, za to w przyszłości chwałą okryje drogę do morza, wiodącą przez Jordan, krainę pogańską. “ (Iz 8, 23)
 
- “krainą poganską” jest Galilea, ktorą tak nazwano ponieważ ludność izraelska była wymieszana z poganami.
 
- W szostym wieku pne, w czasie najazdu asyryjskiego, plemiona Neftali i Zabulona dostaly sie do niewoli asyryjskiej w tym samym czasie.
 
“Lud, który siedział w ciemności, ujrzał światło wielkie, i mieszkańcom cienistej krainy śmierci światło wzeszło.”
 
-       Mateusz umieszczajac te slowa proroka Izajasza (uzywane w czasie kazdej sakry krolewskiej) zaraz po informacji, ze Jezus przybyl do Galilei, ukazuje, ze jest On prawdziwym krolem swiata. W ten sposob Galilea, znajdujaca sie na skrzyzowaniu drog roznych narodow, stala sie otwartym oknem na swiat. To z niej promieniowac bedzie Zbawienie Boze przyniesione przez Mesjasza.
 
Mateusz, opowiadajac, jak po arsztowaniu Jana Chrzciciela, Jezus wyruszyl do Galilei, przekazuje nam dwie informacje:
 
           1. Cale zycie Jezusa naznaczone jest przesladowaniami.
 
2. Bog zawsze moze sprawic, ze z kazdego cierpienia czy smierci moze wytrysnac Zycie.
 
« Odtąd począł Jezus nauczać i mówić … »
 
-       Slowa te wydaja sie banalne ale Mateusz uzyl ich tylko dwa razy w swej Ewangeli. W obu przypadkach, w sytuacjach, gdy chodzilo o przelomowy moment.
 
·         « Odtąd zaczął Jezus wskazywać swoim uczniom na to, że musi iść do Jerozolimy i wiele cierpieć od starszych i arcykapłanów, i uczonych w Piśmie; że będzie zabity i trzeciego dnia zmartwychwstanie. » (Mt 16,21)
 
« I obchodził Jezus całą Galileę, nauczając w tamtejszych synagogach, głosząc Ewangelię o królestwie i lecząc wszystkie choroby i wszelkie słabości wśród ludu. »
 
-       Czytany dzis fragment Ewangeli opowiada o przelomowym momencie w zyciu Jezusa : Jan Chrzciciel usuwa sie z « pierwszego planu », a On zaczyna swa dzialalnosc publiczna. W ten sposob przeszlismy z epoki Obietnicy do epoki calkowitego wypelnienia sie Jej.
 
« Gdy [Jezus] przechodził obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał dwóch braci: Szymona, zwanego Piotrem, i brata jego, Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami. I rzekł do nich: «Pójdźcie za Mną, a uczynię was rybakami ludzi». Oni natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim. A gdy poszedł stamtąd dalej, ujrzał innych dwóch braci: Jakuba, syna Zebedeusza, i brata jego, Jana, jak z ojcem swym Zebedeuszem naprawiali w łodzi swe sieci. Ich też powołał. A oni natychmiast zostawili łódź i ojca i poszli za Nim.”
 Do wypelnienia swej misji, Jezus wybiera sobie wspolpracownikow, nazywa ich “rybakami ludzi”. Slowa te maja symboliczne znaczenie: wylawiac kogos z morza znaczy ratowac go, by sie nie utopil…znaczy wybawic go. W ten sposob Mateusz tlumaczy, ze Uczniowie towarzysza Jezusowi w Jego misji Zbawiciela.
CREATED BY  M. KŁOBUCHOWSKI
MISSION CATHOLIQUE POLONAISE DE STRASBOURG
Wróć do spisu treści