Rozważania Biblijne 29.01.2023 - Polska Misja Katolicka Strasbourg

STRASBOURG
POLSKA MISJA KATOLICKA
MISSION CATHOLIQUE POLONAISE DE STRASBOURG
Przejdź do treści

Rozważania Biblijne 29.01.2023

Ebene 2
IV Niedziela zwykła
Pierwsze czytanie -  z ksiegi Sofoniasza  2,3;3,12-13
 
Szukajcie Pana, wszyscy pokorni ziemi, którzy pełnicie Jego nakazy; szukajcie sprawiedliwości, szukajcie pokory, może się ukryjecie w dzień gniewu Pańskiego. I zostawię pośród ciebie lud pokorny i biedny, a szukać będą schronienia w imieniu Pana. Reszta Izraela nie będzie czynić nieprawości ani mówić kłamstwa. I nie znajdzie się w ich ustach zwodniczy język, gdy paść się będą i wylegiwać, a nie będzie nikogo, kto by ich przestraszył.

-       Ksiega Sofoniasza jest pelna kontrastow. Z jednej strony Sofoniasz z gniewem mowi o strasznych zagrozeniach Jerozolimy. Z drugiej strony pociesza i przepowiada jej szczesliwa przyszlosc.  
 
O jakie zagrozenia chodzi i kogo on pociesza ?
  
Oto kilka danych historycznych. Jestesmy w siodmym wieku pne, w krolestwie Judy czyli krolestwie poludniowym ze stolica w Jerozolimie. Niedawno wstapil na tron nowy krol Jozjasz. Ma zaledwie osiem lat. Jego ojciec zostal zamordowany. Mieszkancy Jerozolimy zyja w niepokoju. Wiele zagrozen plynie ze strony Imperium Asyrii ze stolica w Niniwie, ktorego Krolestwo poludniowe jest wasalem.
 
Krolowie sa odmiennego zdania niz prorocy :
 
1.    Krolowie uwazaja, ze male krolestwo nie moze uniknac dominacji wiekszego krolestwa. Pozatym lepsze to niz znikniecie z kart geograficznych.
 
2.    Prorocy podkreslaja wage wolosci narodu wybranego. Dla nich proszenie o zawarcie przymierza z jakims krolem ziemskim jest dowodem na brak zaufania Ojcu Niebieskiemu ! Uwazaja, ze zawierajac przymierze z poganami otwiera sie drzwi na ryzyko przyjecia ich zwyczajow.
 
Uwazano wowczas, ze zasady mody w ubieraniu sie byly bardzo wazne, a przyjmujac styl mody innego krolestwa, wplywa sie na zmiane tozsamosci, a co za tym idzie sposobu myslenia i stylu zycia. A przeciez jesli Izrael straci wiare w Jedynego Boga, nie bedzie mogl wypelnic misji narodu wybranego. Odnalezione kontrakty handlowe z tego czasu, dotyczace Zydow, napisane sa po asyryjsku i zawieraja zasady prawa asyryjskiego. Dlatego wlasnie Sofoniasz pelen gniewu pisze o zagrozeniach..
 
- Kogo pociesza Sofoniasz ?
 Jego slowa pocieszenia i nadziei sa skierowane do tych, ktorzy pozostaja wierni Bogu Jedynemu. Nazywa ich « anavim » czyli pokornymi, tymi, ktorzy przeciwienstwie do ich krola, szukaja ucieczki jedynie u Pana.
Psalm  146, 6-10
 
Pan wiary dochowuje na wieki,
uciśnionym wymierza sprawiedliwość,
chlebem karmi głodnych,
wypuszcza na wolność uwięzionych.
 
Pan przywraca wzrok ociemniałym,
Pan dźwiga poniżonych;
Pan kocha sprawiedliwych,
Pan strzeże przybyszów.
 
Ochrania sierotę i wdowę,
lecz występnych kieruje na bezdroża.
Pan króluje na wieki,
Bóg twój, Syjonie, przez pokolenia.

-       Bog szczegolnie pochyla sie nad tymi; ktorych ludzie ponizaja i przesladuja na rozne sposoby. Izraelczycy doswiadczyli wielu z tych sytuacji. Spiewajac ten psalm, dziekuja Bogu za Jego pomoc i obrone. To On wybawil ich z niewoli w Egipcie i Babilonie.
 
Psalm ten zostal napisany po powrocie z niewoli  babilonskiej, prawdopodobnie na poswiecenie odbudowanej Swiatyni, zniszczonej wczesniej przez wojska krola babilonskiego Nabuchodonozora w roku 587 pne. Piec lat pozniej bo w roku 538, gdy krol perski Cyriusz pokonal Babilon, pozwolil Zydom powrocic do Izraela i odbudowac Swiatynie.
 
O poswieceniu Swiatyni opowiada Ezdrasz w ksiedze 6, wersecie 16 :
 
           « Synowie Izraela, kaplani, lewici i wszyscy deportowani radowali sie wielce w   czasie poswiecenia tego Domu Bozego »
 
Caly ten psalm jest przenikniety radoscia z powrotu do kraju, z tego, ze Bog ich odkupil i wyzwolil. Spiewaja go pelni wdziecznosci.
 
W czytanych dzisiaj trzech zwrotkach slowo PAN wystepuje siedem razy.
W oryginale jest tu uzyte slowo JAHWE, pod ktorym Bog objawil sie Mojzeszowi w krzewie ognistym. To Imie Boga oznacza Jego nieustajaca obecnosc, ktora dziala i wyzwala. Ostatnie zdanie “ Pan jest twoim Bogiem na zawsze” jest typowa formula, uzywana przy zawarciu przymierza. “Wy bedziecie moim ludem, a Ja bede waszym Bogiem”.
 
Modlitwa Izraela jest zawsze zwrocona ku przyszlosci. Wspomina wydarzenia z przeszlosci tylko po to, by wzmocnic nadzieje, dodac sily w oczekiwaniu i ufnosci w to, ze Bog nigdy nie zawodzi i zawsze jest wierny Swemu Przymierzu.  
Drugie czytanie –  z pierwszego listu do Koryntian  1, 26-31

« Przypatrzcie się, bracia, powołaniu waszemu! Niewielu tam mędrców według oceny ludzkiej, niewielu możnych, niewielu szlachetnie urodzonych. Bóg wybrał właśnie to, co głupie w oczach świata, aby zawstydzić mędrców, wybrał to, co niemocne, aby mocnych poniżyć; i to, co nie jest szlachetnie urodzone według świata i wzgardzone, i to, co nie jest, wyróżnił Bóg, by to co jest, unicestwić, tak by się żadne stworzenie nie chełpiło wobec Boga. Przez Niego bowiem jesteście w Chrystusie Jezusie, który stał się dla nas mądrością od Boga i sprawiedliwością, i uświęceniem, i odkupieniem, aby, jak to jest napisane, w Panu się chlubił ten, kto się chlubi. »

W jezyku biblijnym slowo madrosc ma dwa znaczenia (w obu wypadkach Pawel uzywa slowa « sophia ») :
 
1.  jest darem od Boga – posluguje sie czysta logika Milosci
 
2.   madrosc czysto-ludzka – ma swoja logike, oparta na rozumie
 
Jak mowi Pawel, szalenstwo Milosci Boga jest niepojete dla ograniczonego rozumowania czlowieka :
 
-        Izajasz przytacza slowa : « Wasze mysli nie sa myslami Moimi a Moje drogi nie sa drogami waszymi » (Iz 55,8).
 
-       Jezus powiedzial Piotrowi « Idz precz szatanie ! Twoje rozumowanie nie jest Boze lecz czysto ludzkie ».  
 
Bog nie dostosowuje sie do naszej hierarchi wartosci. Wrecz przeciwnie : zaprasza nas bysmy to my dostosowywali sie do Jego hierarchi wartosci. Czesto wybiera najmniejszych. Sposrod osmiu synow Jessego wybral Dawida, ktory byl najmlodszy i najmniejszy, z ktorym sie nie liczono do tego stopnia, ze nie przedstawiono go prorokowi Samuelowi, gdy przybyl do ich rodziny.
 
-       Bog wybiera w wolnosci, nie patrzac na zaslugi czlowieka.
 
-       Prawdziwa madrosc moze byc tylko darem od Boga.
Ewangelia  wedlug  Mateusza  5,1-12a
 
Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie. Wtedy otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami: Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie. Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni. Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię. Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni. Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią. Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą. Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi. Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy królestwo niebieskie. Błogosławieni jesteście, gdy /ludzie/ wam urągają i prześladują was, i gdy z mego powodu mówią kłamliwie wszystko złe na was. Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie

Jezus przemawia tu do Zydow, mowi w sposob typowy dla prorokow, ktory jest dobrze im znany. Tak wiec sluchajacy Go Zydzi bez problemu rozumieja o czym On mowi. W przepowiadaniu prorokow bardzo waznym motywem bylo to, co zawarte jest w slowach:
 
-        Sofoniasza :”Szukajcie Pana wszyscy pokorni tego kraju”
 
-       czy w czytanym w ubiegla niedziele pslamie “O jedno tylko proszę Pana, o to zabiegam: żebym mógł zawsze przebywać w Jego domu przez wszystkie dni życia (…)”
 
To wlasnie o takich “pokornych sercem” mowi pierwsze blogoslawienstwo i spiewany dzisiaj psalm Szczęśliwy, komu pomocą jest Bóg Jakuba, kto ma nadzieję w Panu, Bogu swoim” (Ps 146, 5)
 
Czesto czlowiek szuka czesto szczescia we wladzy, majatku czy wiedzy. Szukajacy Boga wiedza, ze to nie tedy droga. Bog objawia sie ludziom cichym, milosiernym i wprowadzajacym wokol siebie pokoj. Jezus powiedzial kiedys swoim uczniom: “Posylam was jak owce miedzy stada wilkow”.
 
Mozemy odczytac wypowiedziane przez Jezusa blogoslawienstwa jako rozne drogi, prowadzace do Krolestwa Niebieskiego. O drodze pokory wspomina Pawel w czytanym dzisiaj fragmencie z listu do Koryntian: “by w Panu się chlubił ten, kto się chlubi”.
 
Jezus zaprasza nas bysmy spojzeli na siebie i innych Jego oczami, bysmy nauczyli sie zachwycac i dostrzegac Krolestwo tam, gdzie normalnie sie go nie spodziewamy, gdzie go nie szukamy: a wiec w placzu, glodzie, oczekiwaniu sprawiedliwosci, w przesladowaniach…. Taka przemiana wzbudzi w nas gleboka wdziecznosc bo wowczas to, co jest nasza slaboscia otwiera sie na dzialanie Boga, na budowanie Jego Krolestwa. To jest nasladowanie Jezusa cichego i pokornego sercem, ubogiego to znaczy oczekujacego wszystkiego od Ojca.
 
« Błogosławieni ubodzy w duchu » - przypomnijmy sobie, ze kiedy Mojzesz spotkal Boga w krzaku ognistym, bylo to w czasie gdy nie bardzo mu sie powodzilo w zyciu, byl wtedy uciekinierem zyjacym na pustyni Synajskiej.
 
Prorok Eliasz spotkal Boga w delikatnym powiewie, takze na pustynii, i rowniez w trudnym momencie swego zycia – gdy grozila mu smierc.
CREATED BY  M. KŁOBUCHOWSKI
MISSION CATHOLIQUE POLONAISE DE STRASBOURG
Wróć do spisu treści