Rozważania Biblijne 21.04.2024 - Polska Misja Katolicka Strasbourg

STRASBOURG
POLSKA MISJA KATOLICKA
MISSION CATHOLIQUE POLONAISE DE STRASBOURG
Przejdź do treści

Rozważania Biblijne 21.04.2024

Ebene 2
Pierwsze czytanie  -  z Dziejow Apostolskich  4, 8-12

Wtedy Piotr napełniony Duchem Świętym powiedział do nich: «Przełożeni ludu i starsi! Jeżeli przesłuchujecie nas dzisiaj w sprawie dobrodziejstwa, dzięki któremu chory człowiek uzyskał zdrowie, to niech będzie wiadomo wam wszystkim i całemu ludowi Izraela, że w imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka - którego ukrzyżowaliście, a którego Bóg wskrzesił z martwych - że przez Niego ten człowiek stanął przed wami zdrowy. On jest kamieniem, odrzuconym przez was budujących, tym, który stał się głowicą węgła. I nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni».

«Piotr napełniony Duchem Świętym »
 
-              Znaczy to, ze slowa wypowiedziane przez Piotra sa bardzo wazne i ze trzeba bylo duzej odwagi, by je wypowiedziec.
 
-              Czytany dzis fragment jest dalszym ciagiem tego, ktory czytalismy w ubiegla niedziele  - o uzdrowieniu chromego i przemowie Piotra. Niektorzy sluchacze uwierzyli ze Jezus jest Mesjaszem, jednak wiekszosci nie podobaly sie slowa Piotra.
 
Lukasz opowiada, ze : » Kiedy przemawiali do ludu, podeszli do nich kapłani i dowódca straży świątynnej oraz saduceusze oburzeni, że nauczają lud i głoszą zmartwychwstanie umarłych w Jezusie. Zatrzymali ich i oddali pod straż aż do następnego dnia, bo już był wieczór. A wielu z tych, którzy słyszeli naukę, uwierzyło. Liczba mężczyzn dosięgała około pięciu tysięcy. Następnego dnia zebrali się ich przełożeni i starsi, i uczeni w Jerozolimie: arcykapłan Annasz, Kajfasz, Jan, Aleksander i ilu ich było z rodu arcykapłańskiego. Postawili ich w środku i pytali: «Czyją mocą albo w czyim imieniu uczyniliście to?» (Dz 4, 1-7)
 
Piotr odpowiada im : « to niech będzie wiadomo wam wszystkim i całemu ludowi Izraela, że w imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka - którego ukrzyżowaliście, a którego Bóg wskrzesił z martwych - że przez Niego ten człowiek stanął przed wami zdrowy. »
 
-              Dla Zydow wezwanie Imienia Jezusa oznacza uznanie Go za wybawce. Tymczasem od wiekow wierza w slowa Prorokow mowiace, ze jest tylko Jeden Wybawca – Bog Jedyny :
 
·                    « «A to Ja jestem Pan, Bóg twój od ziemi egipskiej, innego Boga poza Mną ty nie znasz, nie ma prócz Mnie wybawcy. «  (Oz 13,4)
 
·                    « Czyż nie Ja jestem Pan, a nie ma innego Boga prócz Mnie? Bóg sprawiedliwy i zbawiający nie istnieje poza Mną. «  (Iz 45,21)
 
« …nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni »
 
-              Te slowa sa nie do przyjecia dla Zydow poniewaz :
 
                     1. Znaczy to, ze Jezus jest Synem Bozym.
 
           2. Imie Boga zostalo objawione tylko narodowi wybranemu. Nie wolno bylo Go wymawiac, aby czlowiek nie myslal, ze moglby posiadac Boga…
 
Lukasz dalej opowiada: “Widząc odwagę Piotra i Jana, a dowiedziawszy się, że są oni ludźmi nieuczonymi i prostymi, dziwili się. Rozpoznawali w nich też towarzyszy Jezusa. A widząc nadto, że stoi z nimi uzdrowiony człowiek, nie znajdowali odpowiedzi. Kazali więc im wyjść z sali Rady i naradzili się: «Co mamy zrobić z tymi ludźmi? - mówili jeden do drugiego - bo dokonali jawnego znaku, oczywistego dla wszystkich mieszkańców Jerozolimy. Przecież temu nie możemy zaprzeczyć. Aby jednak nie rozpowszechniało się to wśród ludu, zabrońmy im surowo przemawiać do kogokolwiek w to imię!» (Dz 4, 13-17)
 
Jednak dzieki Duchowi Swietemu, nikt nie moze uciszyc uczniow Chrystusa…
 
·                    “Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jerozolimie i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi». (Dz 1,8)

Psalm 118, 1; 4; 8-9; 22-23; 28-29

Dziękujcie Panu, bo jest dobry,
bo łaska Jego trwa na wieki.
 Niech mówią bojący się Pana:
«Łaska Jego na wieki».
 
Lepiej się uciec do Pana,
niż pokładać ufność w człowieku.
Lepiej się uciec do Pana,
niżeli zaufać książętom.
 
Kamień odrzucony przez budujących
stał się kamieniem węgielnym.
Stało się to przez Pana:
cudem jest w oczach naszych.
 
Jesteś moim Bogiem, chcę Ci dziękować:
Boże mój, chcę Ciebie wywyższać.
Wysławiajcie Pana, bo dobry;
bo łaska Jego na wieki.

 
-              W spiewanej dzis czesci psalmu 118, pierwsza i ostatnia zwrotka jest prawie identyczna.
 
Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym.”
 
-              Jezus zacytowal te slowa kilka dni przed swa meka, co znaczy ze wyjasniaja one jakas ceche Jego Misterium. Bylo to w czasie dyskusji, jaka prowadzil ze strszymi ludu i z arcykaplanami – przypowiesc o przewrotnych rolnikach (Mt 21, 33-46)
 
Przytaczaja ja wszystkie trzy ewangelie synoptyczne. Mateusz umiejscowil ja tuz przed wjazdem tryumfalnym Jezusa do Jerozolimy. Tlum wita Go, jak Mesjasza, podczas gdy starsi ludu i arcykaplani zydowscy nie reaguja…nie przylaczaja sie do tlumu. W ten sposob to pokorni ludzie z tlumu, witajacego Jezusa, stana sie nowymi “rolnikami”, oni, ktorzy rozpoznali w Nim Syna Bozego, podczas gdy ci, ktorym pierwotnie powierzyl Bog winnice, nie rozpoznali Go i wydali na smierc… Jest to nawiazanie do Jezusowej przypowiesci o winnicy, o ktorej wczesniej pisal Prorok Izajasz, ktora symbolizowala narod wybrany i ktorej wlascicielem byl Bog.
 
·                    “Chcę zaśpiewać memu Przyjacielowi pieśń o Jego miłości ku swojej winnicy! Przyjaciel mój miał winnicę na żyznym pagórku. Otóż okopał ją i oczyścił z kamieni i zasadził w niej szlachetną winorośl; pośrodku niej zbudował wieżę, także i tłocznię w niej wykuł. I spodziewał się, że wyda winogrona, lecz ona cierpkie wydała jagody. «Teraz więc, o mieszkańcy Jeruzalem i mężowie z Judy, rozsądźcie, proszę, między Mną a między winnicą moją. Co jeszcze miałem uczynić winnicy mojej, a nie uczyniłem w niej? Czemu, gdy czekałem, by winogrona wydała, ona cierpkie dała jagody? Więc dobrze! Pokażę wam, co uczynię winnicy mojej: rozbiorę jej żywopłot, by ją rozgrabiono; rozwalę jej ogrodzenie, by ją stratowano. Zamienię ją w pustynię, nie będzie przycinana ni plewiona, tak iż wzejdą osty i ciernie. Chmurom zakażęspuszczać na nią deszcz». Otóż winnicą Pana Zastępów jest dom Izraela, a ludzie z Judy szczepem Jego wybranym. Oczekiwał On tam sprawiedliwości, a oto rozlew krwi, i prawowierności, a oto krzyk grozy.” (Iz 5, 1-7)
 
-              Jezus dodaje do tej przypowiesci nowy rozdzial:
 
jej wlasciciel powierza swa winnice rolnikom i sam wybiera sie w podroz. A to znaczy, ze ufa tym rolnikom. Kiedy nadszedl czas plonow, wyslal do nich swe slugi. Tymczasem oni zabili jednego po drugim…
 
Wtedy Wlasciciel winnicy wyslal do nich kolejnych sluzacych…I co? Spotkal ich ten sam los. Wowczas wlasciciel wyslal swego syna myslac, ze odniosa sie do niego z szacunkiem i respektem. Rolnicy zabili takze jego - spadkobierce wlasciciela.
 
Jak zwykle, na koncu przypowiesci Jezus zadaje pytanie swym sluchaczom :
 
« Kiedy więc właściciel winnicy przyjdzie, co uczyni z owymi rolnikami Rzekli Mu: «Nędzników marnie wytraci, a winnicę odda w dzierżawę innym rolnikom, takim, którzy mu będą oddawali plon we właściwej porze». Jezus im rzekł: «Czy nigdy nie czytaliście w Piśmie: Właśnie ten kamień, który odrzucili budujący, stał się głowicą węgła. Pan to sprawił, i jest cudem w naszych oczach. Dlatego powiadam wam: Królestwo Boże będzie wam zabrane, a dane narodowi, który wyda jego owoce. » (Mt 21, 40-43)
 
Oto jak Izajasz mowil o Bogu :
 
·                    «Pan Zastępów - Jego za Świętego miejcie; On jest Tym, który was winien bojaźnią przejmować. On będzie dla was miejscem swietym i jednoczesnie kamieniem, o ktory potkna się oba domy Izraela; pułapką i sidłem dla mieszkańców Jeruzalem. Wielu z nich się potknie, upadnie i rozbije». (Iz 8, 13-15)
 
-              To znaczy, ze Bog jest Zrodlem zycia dla wierzacych a ci, ktorzy Nim gardza, sami sprowadzaja na siebie nieszczescia…
 
Znajdujemy tu temat dwoch drog, wielokrotnie poruszany w Biblii : jedna z nich prowadzi nas do Boga, a druga oddala od Niego. Kiedy idziemy dobra droga to kazdy krok przybliza nas do Niego. Jednak gdy pomylimy sie czy zabladzimy…kazdy krok oddala nas od Niego.

Drugie czytanie  -  z pierwszego listu  Jana   3, 1 - 2
 
Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. Świat zaś dlatego nas nie zna, że nie poznał Jego. Umiłowani, obecnie jesteśmy dziećmi Bożymi, ale jeszcze się nie ujawniło,
czym będziemy. Wiemy, że gdy się objawi, będziemy do Niego podobni, bo ujrzymy Go takim, jakim jest.

Świat zaś dlatego nas nie zna...”
 
Dla Jana, slowo swiat (po grecku cosmos) ma dwa znaczenia:
 
1.                  Swiat od wiekow umilowany przez Boga, ktory Bog chce zbawic.
 
2.                  Swiat “odporny” na Boga czy wrecz wrogi Mu.
 
·                    “Jeżeli was świat nienawidzi, wiedzcie, że Mnie pierwej znienawidził. Gdybyście byli ze świata, świat by was kochał jako swoją własność. Ale ponieważ nie jesteście ze świata, bo Ja was wybrałem sobie ze świata, dlatego was świat nienawidzi. Pamiętajcie na słowo, które do was powiedziałem: "Sługa nie jest większy od swego pana". Jeżeli Mnie prześladowali, to i was będą prześladować. Jeżeli moje słowo zachowali, to i wasze będą zachowywać. Ale to wszystko wam będą czynić z powodu mego imienia, bo nie znają Tego, który Mnie posłał. » (J 15, 18-21)
 
-       Jezus przyszedl na swiat, by go zbawic.
 
·                    « Piłat zatem powiedział do Niego: «A więc jesteś królem?» Odpowiedział Jezus: «Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu». (J 18, 37)
 
-              Zbawienie zaklada rozpoznanie prawdziwego Oblicza Boga.
 
·                    Bog pragnie zbawic swiat poniewaz go miluje: “Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne.” (J 3,16)
 
·                    “W tym objawiła się miłość Boga ku nam, że zesłał Syna swego Jednorodzonego na świat, abyśmy życie mieli dzięki Niemu. “ (1 J 4,9)
 
-              Jezus zgodzil sie wypelnic Swa misje do konca, by swiat odkryl Milosc Ojca.
 
Ostatniego wieczoru przed swa meka, modlil sie: Ja w nich, a Ty we Mnie! Oby się tak zespolili w jedno, aby świat poznał, żeś Ty Mnie posłał i żeś Ty ich umiłował tak, jak Mnie umiłowałeś.” (J14, 23)
 
-              Milowac kogos nie znaczy zawsze byc tego samego zdania. Milowanie ludzi czy swiata, wyraza sie czasem w smialym zakwestionowaniu czy konstruktywnej krytyce.
 
Świat zaś dlatego nas nie zna, że nie poznał Jego.”
 
-              Dla Jana, poznac Ojca znaczy uznac Go za Ojca pelnego czulosci i Milosierdzia.

Ewangelia  -  wedlug Jana   10, 11 - 18

Ja jestem dobrym pasterzem. Dobry pasterz daje życie swoje za owce. Najemnik zaś i ten, kto nie jest pasterzem, którego owce nie są własnością, widząc nadchodzącego wilka, opuszcza owce i ucieka, a wilk je porywa i rozprasza; dlatego, że jest najemnikiem i nie zależy mu na owcach. Ja jestem dobrym pasterzem i znam owce moje, a moje Mnie znają, podobnie jak Mnie zna Ojciec, a Ja znam Ojca. Życie moje oddaję za owce. Mam także inne owce, które nie są z tej owczarni. I te muszę przyprowadzić i będą słuchać głosu mego, i nastanie jedna owczarnia, jeden pasterz.  Dlatego miłuje Mnie Ojciec, bo Ja życie moje oddaję, aby je [potem] znów odzyskać. Nikt Mi go nie zabiera, lecz Ja od siebie je oddaję. Mam moc je oddać i mam moc je znów odzyskać. Taki nakaz otrzymałem od mojego Ojca».

-              W czasach biblijnych, trzoda owiec byla czesto jedynym bogactwem tego, ktory ja posiadal.
 
·                    « Abram wywędrował więc z Egiptu z żoną i całym dobytkiem swoim oraz z Lotem do Negebu. A był Abram już bardzo zasobny w trzody, srebro i złoto. Zatrzymując się na postojach, Abram zawędrował z Negebu do Betel, do tego miejsca, w którym przedtem rozbił swe namioty, między Betel i Aj, do tego miejsca, w którym uprzednio zbudował ołtarz i wzywał imienia Pana.. Lot, który szedł z Abramem, miał również owce, woły i namioty. Kraj nie mógł utrzymać ich obu, bo zbyt liczne mieli trzody; musieli więc się rozłączyć.” (Rodz 13, 1-6)
 
·                    « Żył w ziemi Us człowiek imieniem Hiob. Był to mąż sprawiedliwy, prawy, bogobojny i unikający zła. Miał siedmiu synów i trzy córki. Majętność jego stanowiło siedem tysięcy owiec, trzy tysiące wielbłądów, pięćset jarzm wołów, pięćset oślic oraz wielka liczba służby. Był najwybitniejszym człowiekiem spośród wszystkich ludzi Wschodu. » (Hi 1, 1-3)
 
-               Jesli trzoda jest uznawana za bogactwo to mozemy osmielic sie pomyslec, ze Bog uwaza nas za swe bogactwo…
 
-              Bog jest wielokrotnie przedstawiany w Biblii jako pasterz, troszczacy sie o swa trzode, ktora jest narod wybrany.
 
·                    « Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego.” (Ps 23, 1)
 
·                    “Posłuchaj, Pasterzu Izraela, Ty, co jak trzodę wiedziesz ród Józefa. “ (Ps 80,2)
 
·                    “On jest naszym Bogiem, a my ludem Jego pastwiska i owcami w Jego ręku.” (Ps 95,7)
 
-              Bog powierza swa trzode najemnikom. Sa nimi krolowie Izraela, ktorych czesto, nazywa sie pasterzami.
 
Pasterz uzywa tego samego kija do:
 
-               odpedzania niebezpieczenstwa grozacego powierzonemu mu stadu owiec, odpedza nim dzikie zwierzeta
 
-              podpierania sie w marszu gdy prowadzi stado na pastwiska
 
-              zbierania rozproszonych owiec
 
To wlasnie kij pasterski byl berlem pierwszych krolow Izraela.
 
Panujacy kolo 1750 roku pne krol Hammurabi mowil: « jestem pasterzem, ktory broni i wybawia swe owce, i ktorego berlo jest sprawiedliwe. » Byli tez tacy krolowie izraelscy, ktorzy zapomnieli, ze sa tylko najemnikami Bozymi. Szukali wlasnego bogactwa i slawy, zamiast czuwac nad powierzonym im stadem…
 
·                    « Synu człowieczy, prorokuj o pasterzach Izraela, prorokuj i powiedz im, pasterzom: Tak mówi Pan Bóg: Biada pasterzom Izraela, którzy sami siebie pasą! Czyż pasterze nie powinni paść owiec? » (Ez 34,2)
 
«Ja jestem dobrym pasterzem. Dobry pasterz daje życie swoje za owce. (…) Ja życie moje oddaję, aby je [potem] znów odzyskać. Nikt Mi go nie zabiera, lecz Ja od siebie je oddaję. Mam moc je oddać i mam moc je znów odzyskać. Taki nakaz otrzymałem od mojego Ojca».
 
-           Jezus – Pasterz dobrowolnie oddajacy swe zycie za owce, doskonale odzwierciedla portret Slugi, ktorego zapowiadal Izajasz :
 
-              Narod wybrany oczekiwal Mesjasza - idealnego krola, calkowicie oddanego Bogu, troskliwie czuwajacego nad powierzonym mu ludem.
 
·                    “Ja sam będę pasł moje owce i Ja sam będę je układał na legowisko - wyrocznia Pana Boga. Zagubioną odszukam, zabłąkaną sprowadzę z powrotem, skaleczoną opatrzę, chorą umocnię, a tłustą i mocną będę ochraniał. Będę pasł sprawiedliwie.” (Ez 34,16)
 
-              Kiedy Jezus nazywa siebie Dobrym Pasterzem, dla Zydow jasnym jest, ze uwaza sie za Mesjasza. Jan w kolejnych zdaniach nastepujacych po czytanym dzis fragmencie, pisze o podzialach wsrod nich, jakie nastapily po tej deklaracji Jezusa.
 
Jezus jest Pasterzem – Krolem, ktorego berlem jest krzyz…
 
·                    Ja, gdy zostanę nad ziemię wywyższony, przyciągnę wszystkich do siebie». To powiedział zaznaczając, jaką śmiercią miał umrzeć. » (J 12, 32-33)

CREATED BY  M. KŁOBUCHOWSKI
MISSION CATHOLIQUE POLONAISE DE STRASBOURG
Wróć do spisu treści